gototop
03.10.2007 Lidová písen patrí k intimní chvíli (Ondra Villon Vejsada)    Tisk
Rozhovory

Hana a Petr Ulrychovi se vrací k legendárním nahrávkám Zpívání a Zpívání při vínečku

Představovat sourozeneckou dvojici Hana a Petr Ulrychovi a kapelu Javory by bylo nošením dříví do lesa. Už od 60. let minulého století obohacují českou hudební scénu skvělou muzikou, písničkami, velkými monotematickými, a také divadelními a filmovými, kompozicemi, které zpravidla vycházejí z hudby lidové (zdaleka nejen české) a v jejich interpretaci mají vždy tu nejvyšší známku kvality. S Petrem Ulrychem jsme si povídali o dvou zásadních albech, Zpívání a Zpívání při vínečku, která nyní poprvé vychází na CD.

Můžete je zařadit do kontextu s vašimi ostatními alby?

V řadě našich alb patří k těm klíčovým - zejména proto, že jsme nahráli folklór. V případě Zpívání je velmi lehce upraven, v případě Zpívání při vínečku už dochází k větším úpravám. Celkově se dá říct, že jimi prolíná naše snaha o návaznost na melodiku české řeči, která se zase obráží především v melodice zpívané české řeči a zejména v lidových písních. Tato alba byla tedy logickým vyvrcholením našeho předchozího snažení, které tím skončilo a už jsme se podobným způsobem nevraceli.

Jsou tedy alba Zpívání a Zpívání při vínečku folklórní?

Folklóru jsme se v nich dotkli. Vůbec folklór sám o sobě je věc velice diskutabilní. Co je to folklór, co je to lidová píseň, jakou má funkci, jaký má smysl, co odráží a jak se obráží v minulé a současné době - na to jsou nejrůznější názory, existují nejrůznější pojetí. To řešily už generace před námi, bádali nad tím Leoš Janáček, Bohuslav Martinů, Vítězslav Novák, spousta a spousta dalších lidí. A tahle otázka pořád není definitivně vyřešená. Naopak si myslím, že dnes se lidová melodika ocitla kdesi na periferii zájmu.

Jak jste dávali dohromady materiál té desky?

Stýkali jsme se s lidmi, kteří tyhle písničky hráli a zpívali a zpívali jsme si je i sami. O ty písně jsem se zajímal, učil jsem se je od lidí, kteří je znali a takhle postupně vznikal můj repertoár lidových písniček. Současně jsem si utvářel názor na jejich melodiku, na jejich texty, třídil jsem si je. Některé mi zněly méně kvalitně, než jiné - ne všechno, co je ve folklóru obsaženo, je to nejkrásnější. Na obě zmíněná alba jsem se snažil vybrat ty nejhezčí, nám nejbližší písně, a přitom jsme se vyrovnávali s tím, co by se dalo označit jako vědomí kořenů. Hledali jsme to, z čeho tahle řeč a její melodika vyšly. Všechno dohromady je to velice složitá teoretická otázka a my jsme na ni odpověděli právě těmito dvěma alby. Po nás přišli další a odpovídají jinak, vyrovnávají se s tím zase po svém.

Název desky Zpívání při vínečku nabízí otázku: co vy a vínečko?

Já si myslím, že tyhle písničky vyznívají nejlíp právě tehdy, když se pomocí nich člověk nepředvádí; jsou totiž určeny k mnohem intimnějším chvílím a situacím, než jsou třeba šoubyznys nebo pop music. My jsme se s tím setkávali v moravských sklípcích, kde se zpívalo. To bylo právě takové to intimní zpívání - a víno u toho samozřejmě hrálo důležitou roli. A setkal jsem se s tím třeba i v Gruzii; zažil jsem, jak obyčejní lidé, kteří seděli a popíjeli víno, byli vzniklou situací natolik vybuzeni, že začali zpívat.

A Váš osobní vztah k vínu - je některé, kterému dáváte přednost?

Já se nezabývám tím, že bych nějak pátral po vínech. Samozřejmě poznám dobré víno, nejsem ale ani znalec, ani vinařský fajnšmekr. To určitě ne.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Prosím, opište anti-spamový kód, který je zobrazen v obrázku. Pokud Vás obtěžuje zadávání tohoto kódu, zaregistrujte se a pište komentáře jako přihlášený uživatel.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."