gototop
23.02.2016 Historizující muzika dvakrát (Miloš Keller)    Tisk
Recenze

Dvě historickou muzikou inspirovaná alba jsem dostal a tak si obě můžeme porovnat. Tu první desku s názvem O patro výš natočilo Zpětné zrcátko Petra Traxlera. Druhá deska je dílem Ginevry a jmenuje se Na ostří meče. Kromě výchozí inspirace mají obě desky společné i to, že jsou na nich písničky umělé, a že to jsou desky takřka autorské. V prvním případě Petra Traxlera a v druhém Václava Plecitého. Ani v jednom případě se autoři nevyhnuli jistému sebevykrádání a opakování, v obou případech je zachraňuje to, že tato muzika (chcete-li „středověká“) nám zní i v případě lidových „originálů“ velmi podobně a tak pestrost zachraňuje většinou interpretační a aranžérské umění a výkon kapely.

Zpětné zrcátko a Petr traxler: O patro výš
Zpětné zrcátko a Petr traxler: O patro výš
Zpětné zrcátko přistupuje k písním s větší úctou a pokorou, trochu zdrženlivě až pietně. Aranže jsou střídmější, má šanci vyniknout textový příběh, ten je ale často spíše popisný až banální, v lepším případě hodně alegorický. Akademickým bych označil takovýto přístup. Příjemně proto překvapí třeba čardášová mezihra v Perspektivě.

Ginevra si naopak muziku naplno užívá – ve studiu stejně jako na koncertě. Její skladby mají výrazný a vypointovaný příběh, mnohdy s vtipnou zápletkou (Nenasytný mnich, Chlívkový lapka), texty Ginevry by snesly i muziku Zrcátka a umocnily by jí, naopak texty Zrcátka by Ginevra přebila svým provedením. Ginevra se opírá jak do muziky, tak do zpěvu a nešetří aranžérskými finesami. Ginevru si představuju na tržišti, Zrcátko spíše v zámeckém parku. A tomu koneckonců odpovídají i témata a „stupeň prožívání“ písně. Ginevra možná tu patetičnost místy přehání, ale kdo ví, středověk byl asi takový. Překvapivě silná je písnička Zlomená hůl. Hned jsem si vzpomněl na novodobou hrdelní křivdu ztvárněnou v písni o Miladě Horákové skupiny Epydemye. Nespravedlnost se děla v každém století i tisíciletí. I tato skladba má překvapivou střední část, která se jakoby na poslední noc vzepne vzhůru.

Je dobře, že obě desky vyšly a doporučuji si poslechnout obě dvě a porovnat je. Dojdete k závěru, že i tato, zdánlivě uzavřená a historicky ohraničená inspirační studnice může být aktuální podle toho, jak zručný autor a jak zruční muzikanti se jí chopí. Jakkoliv se desky od sebe liší, jak jsem popsal výše, v obou případech nevznikly nadarmo.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Prosím, opište anti-spamový kód, který je zobrazen v obrázku. Pokud Vás obtěžuje zadávání tohoto kódu, zaregistrujte se a pište komentáře jako přihlášený uživatel.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."