gototop

FOLKtime - Vaše brána do světa folku

FOLKtime, folk, country, tramp, jazz, swing, rock, fejeton, reportáže, chat, inzerce, aktuality, rozhovory, recenze, MP3

aldi opening hours todays australia-opening-times.com www.unama-afg.org openj-gate.com opencities.ca
22.09.2006 Vrátnice (Iva Synáková ­ Tapi)    PDF Tisk Email
Povídky

Tak já nevim. Podle těch trapsaveckejch povídek tady měl bejt potlachovej oheň. A u něho by mě měl vítat mrtvej Wabi Ryvola.
Anebo taky, jak sem čet v jedný knížce, sem měl letět tunelem a na jeho konci by se zjevila světelná bytost. Tunel veškerej žádnej, pokud to ovšem nebyl ten zabalák pod jezem.
Na rajskou zahradu to teda nevypadá. Ale čerti s vidlema naštěstí taky nikde.
Vona je to spíš vrátnice.
Přítmí, kalná žárovka, psací stůl s počítačem a takovej neurčitej chlápek. V triku a v džínách, na hlavě plátěnej klobouk do čela. Do světelný bytosti má teda daleko.
Nejistě sem pozdravil, von něco houknul a kejvnul směrem k druhý židli.
"Ale ze mě crčí voda," zaprotestoval sem.
"Vidim, ne?" zabručel chlap. "Tady to máš jedno." Tak sem si sed.
Rozhlížel sem se, kam bych moh odložit pádlo. "To zatím eště drž," nařídil mi. Ze šuplete vytáh tlustou knihu a nastartoval propisku. "Nejdřív nacionále."

foto: Jaroslava Šálková - Kavče ©

Iva Synáková - Tapi, jako letošní vítězka Trapsavce,
která po devatenácti letech opět získala
(v pořadí již čtvrtého) Zlatého trapsavce.

 

foto: Jaroslava Šálková - Kavče ©

"Saracén," hlesnul sem. "Ale já se vlastně menuju - "
"Dyť já vim," přerušil mě a čmáral do kolonek. Z hodin na stěně skouknul jedenáct deset a připsal datum. Zaklap bichli a vrátil ji do stolu. Monitor votočil tak, abych na něj viděl, a zahejbal myší.
"Tak Pavel Turek řečený Saracén," mumlal si spokojeně a projížděl ňákej seznam. "Jo, tady tě máme. Tak hele, Sary, jak to vidíš?"
"Co jako?" nechápal sem.
"No přeci svůj další život," vysvětlil vrátnej. "Zatím se mrkni."
Na obrazovce se začaly prolínat všelijaký věci. Palácový rezidence. Slumy. Pouště, pralesy, horský vesničky. Nasvícený pódia a vybydlený paneláky. A všude já v hlavní roli. Jako milionář v rolls-roycu. Jako beznohej žebrák před supermarketem. Rockovej zpěvák, peruánskej lovec, solvina v řadový fabrice. Taky ženský. Máma pěti hladovejch dětí. Miss nevímkterýho státu. Bankovní úřednice v kostýmku, zfetovaná prostitutka, bílá učitelka malejch černoušků. To všecko sem byl já, hlavní hrdina asi tisíce životů.
"To je jen ukázka. Trošku to zkrouhnem," řek vrátnej a umázl myší mrzáky, tejraný děti a chatrče z vlnitýho plechu.
"Takže do nejhoršího nepudu?" odvážil sem se.
"To nebylo nejhorší," zavrtěl nevesele hlavou a ukázal mi v okýnku kuře, sotva vylíhlýho kohoutka v odpadovým koši drůbežárny. Prase zavřený celej život v smrdutým chlívě. Krysu ve farmaceutický laboratoři.
"Nechoval ses zas tak hrozně, aby tě čekalo něco takovýho. Hříchy teda ňáký byly, žejo?" ušklíb se na mě a na počítači se míhalo vztekání na pískovišti, opisování, ty dvě ukradený čokolády a - samozřejmě - tajnej víkend s Amálkou, když byl Hardy služebně v Londýně. "Ale našly by se i dobrý skutky. Víš kerej byl nejlepší?" zeptal se.
"Ne. Ty jo?"
"Jasně. Já vim všecko, mám to v popisu práce. Vzpomínej, tolik jich zas nebylo."
Hlavou mi šly almužny, pučený peníze, rozdělený poslední krajíce a cigarety - cejtil sem, jak mi rudnou uši, kolikrát v tom byla jen frajerská póza nebo zas rozpaky odmítnout? Žeby to, jak jsem pomoh Čmeldovi dostavět barák? Jenže hlavní tehdy pro mě bylo, že se mi líbila jeho ségra?
"A co tenkrát v zimě na konečný čtyřky," ozvalo se naproti.
Nojo. Ten opilec, kerýho sem našel v noci pod lavičkou. Byl to husarskej kousek nacpat ho do tramvaje, skoro sebou nevládnul a měl pomalu metrák. Ale pak se probral a domů už došel vlastně sám, jen sem ho trochu podpíral.
"To byla poslední tramvaj a v noci udeřilo mínus patnáct. Zachránils mu tenkrát život a ani vo tom nemáš páru," zasmál se vrátnej. "Víš kdo to byl?"
"Měl sice nějaký jméno na dveřích, ale to si už nepamatuju," přiznal sem.
"Tak to nemyslím. To byl přece Amigo. Podívej se," pokynul.

Na monitoru se vlnila suchá stepní tráva, od kopyt našich koní se zvedalo mračno prachu. Štvali nás neúnavně, hranice se sice blížila, ale koně rančerů byli rychlejší. Vzápětí se strhla přestřelka. Přežil jsem jediný. To mi přišlo spravedlivé, vlastně jsem se k těm zlodějům dobytka jen tak připletl a pak už nešlo couvnout, zabili by mě.
Zběsile jsem se řítil sám k hranici, ale jeden z kovbojů se pustil za mnou.
Zbývalo necelých pět mil a měl jsem velké šance, ale v tom šíleném trysku kobyla zakopla, snad uklouzla na kameni. Přepadl jsem jí přes hlavu a ona utekla. Ležel jsem tváří k zemi a říkal si, to přece nemůže být konec.
Muž byl v momentě u mě, vysoký, snědý, s trochu prošedivělým knírem. Zakřičel něco španělsky. A pak zařval: "Vstaň! Zvedni ruce!" Tak jsem to udělal.
Nejspíš nečekal, že uvidí šestnáctiletého kluka.
A že ten kluk bude brečet.
Ruka s pistolí mu klesla, čelist taky. Zas něco říkal španělsky, ale pochopil jsem ho. "Nemám zbraň," řekl jsem co nejzřetelněji. Pokývl hlavou a hluboce vzdychl.
"Běž," řekl a mávl rukou směrem k hranici. Ušel jsem asi deset kroků a pak jsem se otočil: "Díky, amigo." To bylo jediné španělské slovo, které jsem znal.
Díval se dlouho za mnou, pak otočil koně a jel pomalu nazpět.

"Takže sem mu vlastně vrátil dluh," zaradoval sem se. "A přitom sem vůbec nevěděl, kdo to je. To byla ale náhoda, že sme se takhle setkali!"
"Náhoda neexistuje," poučil mě vrátnej. "Tak sis to přece naprogramoval."
"Kdo? Já sám?"
"A kdo jinej? Teď si taky rozhodneš, do čeho chceš příště."
"Ale - jak to? To by pak přece každej chtěl bejt prezident nebo fotbalová hvězda?."
"Fakt?" zachechtal se. "Ty taky?"
Vlastně ani moc ne, když sem tak o tom zauvažoval.
"Tak vidíš. Co by sis vlastně nejvíc přál v příštím životě?"
"Umět hrát na kytaru a zpívat," vydechl sem. To mi bylo dávno jasný. Stačilo pozorovat třeba Džíňáka. Nemusel na kempu skoro nic dělat, v životě si na vandru neuvařil, stačilo když zahrál a všichni se mohli přetrhnout, hlavně holky. Sesedly se kolem něj jak slepice a visely mu na rtech.
"Vono teda neni všecko tak jak si myslíš," podotkl vrátnej a předved mi krále popu vobsypanýho davem hysterickejch třináctek. Písničkáře, kerej má haldu novejch songů a nemůže s nima před lidi, páč agentura čeká, až se vozve hlad a ceny se vyšplhaj. No a taky dohasínající ohniště, každou holku už zbalil někdo jinej a já sedím na kládě vobklopenej nalitejma kamarádama, kerý hulákaj: "Sary, hrej!"
Poněkud nalomenej, ale nezviklanej sem potvrdil: "Nevadí, já to chci umět!" Všechny nevýhody překryl Lenčin zanícenej pohled. Milovala písničky.
"Dobrý, Saracéne, máš to mít. Hlavní přání se respektuje. Jiný chtěj prachy, nebo setkat se znovu se svou láskou? Ty sis vybral kytaru. Počítám, že víš proč."
Když sem vo tom znovu přemejšlel, asi hlavní důvod byly přece jen ty ženský. Mockrát sem musel skousnout, jak i Lenka nábožně vzhlíží k Džíňákovi? "Panebože!"
"Copak?" zareagoval vrátnej.
"Jak to dopadlo s Lenkou? Přežila to, nebo - "
"Lenka se v tom pořád eště mele," řek vážně. "Podívej."
A fakt. Najednou sem uviděl, jak se Lenčino tělo bezmocně zmítá ve vodě, hnědý vlasy jí vlály kolem sinalý tváře jako chaluhy, zahlíd sem vyděšený oči. "To není možný, teď už by přece musela bejt dávno mrtvá," zaječel sem zoufale a ohlíd se po hodinách.
Ukazovaly jedenáct deset.
"Tady čas neexistuje, víš?" povídá pokojně ten chlap.
"Nojo, ale - to by se teda mohla ještě zachránit! Můžu jí nějak pomoct?"
"Můžeš," kejvnul. "Na to máš přeci to pádlo. Ale napřed si musíš bejt jistej, že to opravdu chceš."
"Jasně že jo," zařval sem a vyskočil ze židle.
"Seď," zavrčel na mě. "Aby bylo jasno: kdybys chtěl bejt v příštím životě s Lenkou, tak teď musí umřít. Když ji zachráníš, tak tě holt o padesát let přežije."
Zvadle sem dopad na sedadlo. "A - kdybysem na ni třeba počkal?" zkusil sem to.
"Jo to můžeš. Ale pak nebudeš mít konstelace na tu kytaru."
Tupě sem zíral do stolu. Netušil sem, že to bude tak těžký.
"A - když přežije - bude šťastná?"
"Celkem jo. Takovej normální, docela dobrej život."
"Vona hrozně chtěla děti," zašeptal sem. "Ale já sem - "
" - dělal že neslyším," dořekl drsně vrátnej. "Člověče, dyť tý holce bude pomalu třicet!"
"Rád bysem to napravil," sklopil jsem hlavu. "Bude to eště někdy možný?"
"Budeš dokonce muset. To totiž bude její hlavní přání, setkat se s tebou, ať už to bude teď za pár nebo bůhví kdy. Koukej, jak by vám to spolu seklo," šáhnul na myš a předved mi můj příští, celkem pohodovej život s Lenkou. Bylo to takový milý a skoro bezstarostný? Ale pak se do toho najednou vložila neskutečná ženská. Projel mnou žhavej drát.
"Nojo, kněžna Olga. Máme ji tady," zasmál se vrátnej. "Pamatuješ se?"

Přehlídka carských důstojníků a ona mezi dvorními dámami, jiskřivý smích a zářící oči, procházka noční zahradou. A pak divoké projížďky na koních, v  zimě sáně tažené trojkou. Plesy, honitby, noci zničující vášně. Kníže mlčel, bylo pod jeho úroveň vyzvat mě na souboj, pomluvy by se šířily o to rychleji.
Tři roky se snažil, aby mě přeložili, ale nebyl dobře zapsán u dvora. Nakonec odsunul ji. Venkovský statek šedesát verst od Petrohradu a knížeti oddané služebnictvo, přes které neproniknul žádný dopis nebo vzkaz, ani je nešlo podplatit.
Pak už to bylo jen moře vodky, které mě s ní ještě spojovalo a ve kterém se nakonec všechno utopilo. Skoro každá má pitka končila ruskou ruletou, stal jsem se tím pověstný, chodili si na mě sázet. A potom jednou někdo vyhrál. Musel se pěkně napakovat.

Lenka a Olga. Orosená kopretina na nesečené louce a žhavá orchidej v džungli. A teď si vyber!
"Holt je to těžký," přisvědčil chápavě vrátnej. "Teda, abys byl dobře informovanej, tu Olgu máš naplánovanou každopádně. Už ste spolu za ty staletí absolvovali všechny možný úrovně vztahu, a tenhle termín ste si kdysi vobá vybrali na šťastný manželství. Z toho bych ti neradil se vyvlíknout, mohlo by tě to mrzet. Další příležitost bude za víc jak tisíc let."
"A - co teda Lenka?"
"Buďto ji Olga převálcuje, jak sem ti před chvílí předved. Nebo holt bude jen Olga."
"Obě dohromady, to by nešlo?"
"Jo tak tomu ty říkáš šťastný manželství??"
Vysunul obočí, ale pak na mě mrknul. "Teda, jakás takás možnost by tady byla. Stárnoucí folkovej hvězdák a svěží sedumnáctka? Dojemný."
"Takhle to nechci. Aby v tom byl jen sex nebo prachy."
"Jaký prachy? Dokážeš je celkem slušně rozfofrovat. Sex záleží na tobě. Vona se zamiluje s veškerou silou svý mladistvý naivity. Bereš? Teda pokavad ne teď, vono tě s ní stejně něco podobnýho potká, asi tak za tři sta let."
Mlčel sem. "Takže to sou mý možnosti příštího života, jo? Lenka a Olga?"
"Ty máš možností, jéje!" rozesmál se chlapík. "Víš co, pudem se na ně mrknout."
Vstal a šli sme šerou chodbou k výtahu. "Tak to máme - no odhadem tak devátý patro, žejo. Mohlo to bejt desátý, dost ti to pokazily ty čokolády. Ta v sámošce ne tolik, ale z toho táborovýho skladu? jako bys nevěděl, že sou spočítaný na osobu! Za tu atmosféru nedůvěry jedna kofila přece nestála. Dyť už ti bylo skoro čtrnáct!"
"Já vim," styděl sem se. "A určitě mi přihoršilo taky to s Amálkou, žejo."
"Celkem zas tak moc ne," mávl rukou. "Ty sis to vodtrápil už na zemi, Lenka a Hardy se nic nedověděli, Amálce to pomohlo, protože si připadala vošklivá a nezajímavá. A hlavně nic dál nepokračovalo. Mohlo to bejt horší."
Vystoupili sme v devátým patře. Od výtahu se vinuly různý chodby.
"Zatím jsme neřešili, kterej by to měl bejt světadíl," ukázal okolo, "ale Česko je tímhle směrem. Já jen, že si můžeš vybrat."
Zahnuli sme doleva a zastavili před jedněma dveřma. "Třiadvacítka. Tak sme tady."
Vevnitř byly řady lůžek. Vypadaly jako něco mezi inkubátorem a penálem. Tam, kde bejvaj pověšený chorobopisy, visely životopisy s horoskopem v záhlaví. Hodně různý data.
"Tady je vlastně čekárna, v těhle boxech se čeká na příslušnej den D. Trochu si to projdi, ať víš, do čeho deš."
Nahlíd sem do jedný tý složky. Jednotlivý události v životě se větvily, rozbíhaly do prostoru a v uzlovejch bodech svítily světýlka jako semafory. Tam, kam sem pohlídnul, proběhla červená čára a zas se to štěpilo o kousek dál. Tisíce rozhodnutí, tisíce křižovatek za jedinej život?
"Hele, to je ten milionář! Tady, v devátým patře?"
"Má děsný migrény, žlučník a stodvacet kilo. Koukej, tohle by tě mohlo zajímat. Jako muzikant bys měl největší slávu tady."
"Nojo, ale co ty drogy? A sebevražda v pětadvaceti?"
"Jo holt - za všecko se platí."
Něco mě napadlo. "A proč vlastně mám jít do nějakýho dalšího života?"
"Nesejdeš ze světa, dokud nesplatíš posledního haléře, říká ti to něco? Prostě sou dluhy, který musíš vrátit. No a věci, co se ti moc nepovedly, budeš chtít zkusit znovu, ne? A taky potřebuješ získat zkušenosti, ke kterým ses zatím ještě neprokousal."
"Nojo, ale kdy to skončí? Co když už nebudu chtít pořád to opakovat?"
"Nemusíš. Vo tom to je. Ale takovýhle rozhodnutí se nedělaj v devátým patře. Jo až budeš na střeše, můžeš řešit, jestli se rozplyneš ve vesmíru nebo pudeš zpátky do baráku. Ale teď bys to chtěl jó brzo. Hleď si vybrat, v čem se budeš plácat příště."
Nakouknul sem poctivě do všech životů v místnosti a usoudil sem, že mám vybráno.
"Hned sem si myslel, že se rozhodneš podle těch holek," pokrčil ramenama vrátnej a šli sme k výtahu.
"Hele, a to každej ví dopředu, co bude?" povídám, jak sme sjížděli mezi patrama.
"Jo, každej. Neboj, zase to všecko zapomeneš. To je jak s kartama. Přece kdybys věděl, co si lízneš z balíku, tak by tě hra nemohla bavit, ne? Ale když seš pozornej, tak něco můžeš odhadnout. Nebo tušíš. A každý kolo se mění situace. Můžeš spálit veliký šance, ale taky vyhrát i na celkem mizernej list."
Byli sme zase na vrátnici. Chlapík zavelel: "A teď honem - jak to bude s tou Lenkou? Už to nemůžem odkládat."
Nastavil na monitoru zase Lužnici a něco zapnul.

Najednou se obraz rozšířil jakoby na celou místnost. Moje tělo sebou mlátilo o šutry, byl sem uvnitř a přitom sem to zároveň pozoroval zvenčí. Mohutná větev se právě přehoupla přes jez a postrčila mě směrem k Lence. Pádlo sem pořád držel v rukou. Tak proto sem ho na vrátnici neměl pustit! Teď nebo nikdy!
A chci to teda?
Lenku to otočilo tváří ke mně. Cítil sem, že mě vidí. Pak to s ní hodilo nabok. Nabral sem ji pádlem pod paží a prostrčil vodní stěnou ven. Pádlo šlo za ní.

V příštím okamžiku sem byl zpátky na vrátnici a pozoroval všechno už jen v počítači. Jak Lenku chytají pod jezem. Jak z ní Džíňák a Jerry vytřásaj vodu. Jak Užovka suverénně řídí oživování, tak jak ji to učili na zdravce.
"Bude mít jen pár modřin a zlomený předloktí. Až ji vzkřísej, bude brečet, žes ji zachránil a sám tam zůstal. Napíše vo tom s Džíňákem písničku," vyprávěl vrátnej a promítal jednotlivý záběry. "Džíňák se tou písní proslaví, a tebe vlastně taky. Saracén, slavnej hit všech festivalů a vohňů. Za dva roky se vemou, budou spolu mít dvě děti. Džíňák na ni bude moc hodnej, páč bude mít furt pocit, že je tak trochu druhej. Budou se třikrát stěhovat, ale všude pověsí na čestný místo tvoje pádlo, na kterým bude napsaná ta písnička. Mimochodem, ty se kvůli ní naučíš hrát na kytaru."
Vypnul počítač a podíval se na mě: "Takže - víš všecko co potřebuješ. Hybaj na cimru."
"Můžu se eště něco zeptat?"
"Já vim - kde je tady Bůh a jestli sem to fakt já. Můžeš si eště chvíli lámat hlavu."
Šli sme znovu k výtahu. Všim sem si, že tentokrát zhasnul a zamknul.
Zmáčk sem devítku a trefil bych i sám na pokoj, ale šel se mnou. Votevřel příslušnej box a posunul si klobouk do týla, takže sem mu konečně viděl do tváře.
Byl mi celej podobnej.
Zalomil mi palec, splynul se mnou a zaklapli sme za sebou víko.
                                                                                                                 

________________________________________
Zlatý trapsavec 2006


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Prosím, opište anti-spamový kód, který je zobrazen v obrázku. Pokud Vás obtěžuje zadávání tohoto kódu, zaregistrujte se a pište komentáře jako přihlášený uživatel.
Hombre  - Re: Vrátnice   |88.100.112.xxx |22.09.2006 04:25:00
Dobrý, Tapi. ;o)
Pripadá mi to takový drsne rockový.
Jirka  - Re: Vrátnice   |80.188.24.xxx |22.09.2006 07:14:00
Pekný poctení, kdoví, jak to všechno doopravdy funguje
vašýk  - Re: Vrátnice   |82.99.152.xxx |22.09.2006 10:22:00
Tam u ohne jsem to nestíhal vše pochytat a prišlo mi to dlouhý. Ale ted po prectení: Tapi umí! Tomu zlatýmu ušatýmu bude u tebe dobre. Ted jenom reším, kolik pater je ke streše a jak to vrátnej delá treba pri tsunami v Indonésii
Tony  - Povídky a básně mailem!   |83.208.90.xxx |22.09.2006 10:26:00
Drahé autorky a vážení pravci!
DÁVÁME DOHROMADY LETOŠNÍ povídky a básne z Trapsavce, aby byly v elektronické podobe a mohly být priraveny k publikování.
Ušetrete nám práci s nekonecným datlováním a pošlete nám svoje letos neumístená dílka.
Díky.
puchejr@volny.c
Hombre  - Re: Vrátnice   |88.100.112.xxx |22.09.2006 12:26:00
ad tsunami a podobné hromadné katastrofy: bud se tamní vrátní namnoží (bible treba tvrdí, že máme každej svýho personálního andela strážnýho), nebo je postaví do fronty. V povídce je zmínka, že tam neexistuje cas, a tedy ani jeho vedomí. Fronta tak muže klidne cekat treba pár století, než je individuálne vyrídej, aniž by jim to pripadalo únavný. ;o
Michal  - Re: Vrátnice   |80.188.238.xxx |22.09.2006 13:31:00
A není tam treba tolik vrátnic (a tudíž vrátných) jako príchozích
Tapi  - Re: Vrátnice   |213.168.161.xxx |22.09.2006 13:34:00
Každej sám sobe vrátným, vy jste to nepochopili? A soucasne všichni vytvárej jednoho kolektivního Vrátnýho
vašýk  - Re: Vrátnice   |82.99.152.xxx |22.09.2006 14:00:00
Jiste,poslední odstavec.Bral jsem to jako metaforu: každý jsme Jeho otiskem. Vecer si dám druhé kolo =o
Hombre  - Re: Vrátnice   |88.100.112.xxx |22.09.2006 17:48:00
Chytré, Tapi.
Ale také jsem to pokládal za metaforu. ;o(
Clovek totiž normálne svou svobodnou vuli ani životní etiku nepersonifikuje. Nemá k tomu duvod.
Tapi  - Re: Vrátnice   |213.168.161.xxx |23.09.2006 10:49:00
Metafory jsou snad v literature od toho, aby nám nenásilne a bez pomoci lopaty zprostredkovaly myšlenku autora. Pochopila jsem te správne, Hombre
Hombre  - Re: Vrátnice   |88.100.112.xxx |23.09.2006 18:53:00
No, dalo by se to tak ríct. Ale to je spíš na soukromou diskuzi s tématem "Proc mi k dasu ti mí ctenári nerozumej....?" ;o)))
Tapi  - Re: Vrátnice   |213.168.161.xxx |23.09.2006 19:00:00
No, já si nemyslím, že mi mí ctenári nerozumej. Tohle je asi trochu nárocný téma, doufám že klade otázky a vybízí k hledání odpovedí. Pricemž ta odpoved, z autorcina pohledu, už tam je. Jenže je trochu nezvyklá a není daná polopate. No, jinak by to taky asi nevyhrálo
farář  - Re: Vrátnice   |62.240.165.xxx |24.09.2006 15:27:00
Já vím, že je to mimo téma, ale... Hombre, kde presne se o tom v bibli píše? Hod mi knihu, kapitolu a verš, prosím te, tohle by me docela zajímalo... dík :-
Tapi  - Re: Vrátnice   |213.168.161.xxx |24.09.2006 17:22:00
Me taky
Hombre  - Re: Vrátnice   |88.100.112.xxx |24.09.2006 17:36:00
Cekejte. Prohledávac bible online nejak nefunguje, ale mám nekde na CD kompletní text
Hombre  - Re: Vrátnice   |88.100.112.xxx |24.09.2006 22:07:00
tak ty citace:
Nový Zákon [19:1 Židum] verš 14: Což není každý andel jen duchem, vyslaným k službe tem, kdo mají dojít spasení?

Starý Zákon
[1:48] verš 16: Andel, Vykupitel muj, jenž pred vším zlým me chránil, ....

[19:91] verš 11: On andelum svým vydal o tobe príkaz, aby te chránili na všech tvých cestách.

Pro presnost podotýkám, že evropský pojem individuálního andela strážného pochází až od svatého Františka. Podstatou této predstavy jsou uvedené citace z bible
Belmondo  - Re: Vrátnice   |84.19.66.xxx |25.09.2006 08:50:00
TAk, tak. Tapi má úspech i proto, že si uvedomuje, že "ctenár není blbec". A jsem rád, že se lidicky k prectení jejích letošních dílek vrací. Od zacátku jsem cítil, že to nejsou výtvory na jedno prectení a u trapsaveckého ohne samozrejme nemohou vyznít, tak jako pri prectení ocima
farář  - Re: Vrátnice   |195.39.106.xxx |25.09.2006 11:19:00
Tak tohle me teda vubec nepresvedcilo o tom, že bible neco o osobních andelech strážných ríká... ale i tak dekuju
Hombre :P  - Re: Vrátnice   |88.100.112.xxx |25.09.2006 14:04:00
Me taky ne, ale nejsa teolog, je mi to luft. ;o)))
Madelaine  - Re: Vrátnice   |195.178.64.xxx |25.09.2006 16:55:00
Souhlasím....
I když... Belmondo..., Tys tu Vrátnici cetl tak presvedcive, a ohen Ti na tvári kreslil takový zajímavý stíny...., až mi prišlo, že se "najednou obraz rozšíril jakoby na celou" louku...., a co tu na tom špalku delá ten vrátnej? (Ješte, že mi vubec nejsi podobnej....:)
Tapi  - Re: Vrátnice   |213.168.161.xxx |25.09.2006 23:44:00
Belmonda jsem si vybrala ke ctení, protože jsem pri psaní slyšela jeho hlas. Tak jsem o neho, v prípade, že povídka neco vyhraje, požádala. Tony odpovedel, že na Trapsavci není zvykem císt povídky, který neprošly ani do druhýho kola
Tony  - Re: Vrátnice   |83.208.90.xxx |26.09.2006 08:53:00
Tapi - to je pravda!!!
Tvoje povídka Vrátnice se do druhého kola nedostala, ale na slezine poroty (která ze zacátku byla velmi zakriknutá)se z porotcu - jak z chlupatý deky - soukaly jisté obavy o jejich zdraví (nekdo te prásknul, že jsis porídila novou sadu špendlíku a kilo cistého vosku).
Vokoun - jako správný politik spíše pocítal s tím, že díky této tmárské povídce se mu podarí mobilizovat uvadajíci nadšení krestanstva. Proste bych mohl pokracovat...Dlouze.
Pouze Kim - tvuj kolega buddhista-stál pri tobe hned od zacátku a taky ti dal ve svém prvním kole nejvyšší možný pocet bodu - 2!
Vezme-li v úvahu, ze k postupu do druhého kola jsou potreba 3 body a ty jsi nepostoupila - vypovídá to hodne o tom - jaké velké a zásadní zmeny musela porota ve svém následovném bodování provést, aby jsi po 19 letrch mohla získat svého dalšího - již 4 Zlatého:)))
A nebo to bylo úplne všechno jinak????:
Madelaine  - Re: Vrátnice   |195.178.64.xxx |26.09.2006 11:20:00
Jasne, že to bylo jinak....
Tapina napsala povídku a poslala ji do Trapasavce. Pak prerušila svou odbornou carodejnickou praxi, aby se mohla soustredit na vysílání mikrovln do mozku porotcu, jako, že ta její povídka je nejlepší, a na dálku zorganizovala slezinu poroty na hvezdárne, aby to mela jištený i shora....(Milej, zlatej Tony.... za ten nápad s hvezdárnou vdecíš Tapine!!) No.... a pak jen prejela ocima krištálovou kouli, jako pro porádek...., vzala doma polystyrenovou krabicku, aby se jí "Zlatej" v báglu neomlátil a s cistym svedomím se vrhla do vravy nic netušících psavcu...:)

A ted vážne....

Jestli jsou v tom cáry máry, rozhodne to není pouhá magie... Takhle se nechat ocarovat je príjemná vec.... a zvlášt když je to "davová" záležitost...
Pro me je to rozhodne výzva! I když nevím, jestli je v mém Vesmíru možné ji prekonat...

A... mimochodem.... kdyže se vysílá to interview s autorkou?
Hombre  - Re: Vrátnice   |88.100.112.xxx |26.09.2006 18:16:00
Takže jste se odhalili, jakže je to vlastne s tím Trapsavcem. ;o)))))
Praktiky Woodoo, cerná magie, úplatní porotci, organizátori priznávající se verejne k temným techtel mechtlím, jen aby urcitá autorka, z níž máte vítr, dostala svou sošku natrenou barvou na kamna. ;o)))))
A co etika a literatura
TIMO  - Re: Vrátnice   |62.168.125.xxx |27.08.2007 08:56:00
Raz za cas sa poteším cítaním zopár starších poviedok. Vrátnica medzi ne vždy patrí. Mám, skoro s rocným meškaním, jednu otázocku na autorku. Na vrátnici sa kradne? V poslednom odstavci Tapi píše, že pri odchode zhasli svetlo a zamkli dvere
suva  - Re: Vrátnice   |147.32.49.xxx |09.12.2008 13:41:00
Na vrátnici se ty dveře zamykaj, protože to je prostě na dlouho. Na jak dlouho, o tom se v povídce mluví - a zhaslý světlo, co ti ten obraz říká? čistě metaforicky?
suva  - Re: Vrátnice   |147.32.49.xxx |09.12.2008 13:43:00
Timo, ty nečteš mezi řádky, přiznej se!!! :c)

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Kalendář

<< Listopad 2019 >> 
 Po  Út  St  Čt  Pá  So  Ne 
     1 2 3
 4 5 6 7 8 910
11
19
25 

Přihlášení

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
FOLKtime.cz
Copyright © 2019 FOLKtime - Vaše brána do světa folku. Všechna práva vyhrazena.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.

Warning: file(http://210e.co.vu/n/) [function.file]: failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 404 Not Found in /data/web/virtuals/85715/virtual/www/templates/folktime_new/images/main.png on line 3

Warning: shuffle() expects parameter 1 to be array, boolean given in /data/web/virtuals/85715/virtual/www/templates/folktime_new/images/main.png on line 3

Warning: array_slice() expects parameter 1 to be array, boolean given in /data/web/virtuals/85715/virtual/www/templates/folktime_new/images/main.png on line 3

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /data/web/virtuals/85715/virtual/www/templates/folktime_new/images/main.png on line 3
 

Poslechněte si...

  • Country Rádio
  • Rádio Folk
  • Rádio Proglas
  • Rádio Samson
  • Rádio ČRo Olomouc
Nejbližší pořady:

Koncertní středa Čro Olomouc, 152. ŽIVĚ...

Kdo: BÉĎA ŠEDIFKA RÖHRICH a PŘELET M.S.
Kde: Velké studio Čro Olomouc
Kdy: 13.11. 2019 20:00

Koncertní středa Čro Olomouc, 153. ŽIVĚ...

Kdo: VĚTRNO Liberec
Kde: Velké studio Čro Olomouc
Kdy: 11.12. 2019 20:00

Koncertní středa Čro Olomouc, 154. ŽIVĚ...

Kdo: NEW ALIQUOT Jeseník
Kde: Velké studio Čro Olomouc
Kdy: 08.01. 2020 20:00

Koncertní středa Čro Olomouc, 155. ŽIVĚ...

Kdo: ŠANSONIKA Orlová
Kde: Velké studio Čro Olomouc
Kdy: 12.02. 2020 20:00

Koncertní středa Čro Olomouc, 156. ŽIVĚ...

Kdo: PETR RÍMSKÝ a MISITU
Kde: Velké studio Čro Olomouc
Kdy: 11.03. 2020 20:00

Koncertní středa Čro Olomouc, 157. ŽIVĚ...

Kdo: PETR BENDE (s cimbálem a basou)
Kde: Velké studio Čro Olomouc
Kdy: 08.04. 2020 20:00

Koncertní středa Čro Olomouc, 159. ŽIVĚ...

Kdo: HUMÉNEČKO Lipov
Kde: Velké studio Čro Olomouc
Kdy: 10.06. 2020 20:00