gototop
20.04.2007 Ghetto? (Tomáš Pohl)    Tisk
Názory

Slovo ghetto dostalo po II. světové válce nádech hrůzy. V italštině znamená slovo ghetto něco jako hlučný a také židovský. Název vznikl v Benátkách podle ostrova Ghetto Nuovo v 16. století. V Praze bylo židovské ghetto ve čtvrti Josefov, než vzalo za své na přelomu 19. a 20. století.

Ale nechci se vracet do historie. Slovo ghetto používá jeden často diskutující publicista jako přirovnání folkového žánru oproti ostatním, podle publicistova přirovnání patrně více otevřeným hudebním stylům a žánrům. Do skutečného ghetta se jeho obyvatelé dostali proti své vůli, byli tam nahnáni a prakticky nemohli opustit jeho hranice. Proto se přizpůsobili životu v izolaci a dokázali se bránit vlivům okolí a udržet svůj jazyk a kulturu.

A co obyvatelé folkového ghetta? Kdo jsou vlastně tito obyvatelé? Zavírají si sami a dobrovolně vrata před světem hrdi na to, že jsou to oni, na které nemá okolí vliv? Domnívám se, že přirovnání folku ke ghettu není pravdivé, ostatně jako každý jednoznačný závěr. Kdo je posluchač folku ? Ten, kdo zná jen Honzu a Frantu Nedvěda či Nohavicu? Ten, kdo poslouchá vše od Donovana, Cohena, Dylana až po Iron Maiden, ACDC či Michala Knébla? Účastníci trutnovského rock festu bouřlivě tleskali dunění mnoha wattů i vystoupení Felixe Holzmana či Evě Pilarové. Žijí tihle kuřáci marjánky méně v ghettu než tramp živící na festivalu svou lásku k vandru pouze pivem?

Ghetto má v sobě každý, kdo si myslí, že za vsí končí svět a po vzorů sedláků z Našich furiantů nevěří, že švec viděl plout na moři šífy na páru, protože by jinak jezdily po plotně i hrnce. Hlupák nemá žánr.

Okna a dveře do světa máme už osmnáct let otevřená dokořán. Za nevětrání a neotevírání mozků si může každý sám. Hudební žánr je zcela bez viny.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Prosím, opište anti-spamový kód, který je zobrazen v obrázku. Pokud Vás obtěžuje zadávání tohoto kódu, zaregistrujte se a pište komentáře jako přihlášený uživatel.
Vašek Müller  - Re: Ghetto?   |88.101.74.xxx |20.04.2007 08:24:00
Jasne, tak jsem ostatne ono oznacení "folkové ghetto" ani nemyslel. Samozrejme je úplne jedno jestli nekdo poslouchá jenom trampskou nebo jenom dechovku, nebo treba všechno vcetne industrialu.
Mylsím, že v té diskusi o které Tomáši píšeš, to bylo dost jasné jak jsem to myslel. Nechce se mi do toho zaplétat, takže ve zkratce:
1. Nejde o to, že by jsme nebyli otevreni tomu co je venku, ale spíš nejsme otevreni tomu, co patrí do žánru, ale vzniklo to mimo jeho struktury (viz. Bratri Orffové, setkali jste se s nimi ve všech médiích -, paradoxne krome folkových).
A nebereme v potaz to co patrí do žánru, ale není v našem rybnícku (viz. Baumaxa, at se nám nemusí líbit)
2. Všeobecná chvalivost a nekriticnost nás všech co spolu kamarádíme vede do...(ostatne všichni se známe a rádi se pochválíme! viz. témer cokoli i na FT)
3. Folk má vážný problém, hvezdy stárnou a není daleko doba, kdy je bude treba nahradit. Ale kým?
To ghetto stále žije tak trochu v Žalamovsko - Dankovských režiích. Ale zajeté koleje jsou zajeté koleje. Jenež všichni se tvárí že se nic nedeje. proste, nevidíme problémy.
4. Ne, folk není lepší než jiné žánry, je to proste jeden z žánru soucasné hudby. Mužem si povídat cokoli o srdíckových lidickách a muzikantech už desítky let mluvících od srdícka k srdícka. Ale v tomhle sebeplácání po ramenou vidím taky jeden z príznaku.
*
Sám se be z ghetta nevyjímám, jsem jeho soucástí, a sám mám na nem nejakou svou zásluhu. a mám folk rád, cožm,i nebrání v tom si to uvedomovat. Nemám cas (a a ni moc chut) to dál rozebírat
Viktor Janeba  - Re: Ghetto?   |213.168.183.xxx |20.04.2007 13:32:00
Rockeri a metalisti vic chlastaj nez hulej. Alespon teda ti, co znam ja.

Vzpominam na doby, kdy jsem byl tramp-folkovym fasistou (bluegrassovy kytarista ze skupiny Lojzici, ktery mi tenkrat rekl, ze si chce koupit Strata jako ma Malina, mi dokazal vehnat slzy do oci) a jsem rad, ze uz je ta doba za mnou. To jsem byl ale blb
Malej Honza  - Re: Ghetto?   |82.100.58.xxx |20.04.2007 13:52:00
ad3) Není kým ? Já myslím, že jo. Napadá me treba Rous nebo Nestíháme. Jen by potrebovali porádne nekým zatlacit, co se jejich reklamy týce (pokud by to tedy sami chteli), tak jak to má zmáklý Ewa Farná. Písnicky na to mají pekný. Dríve k tomu stacilo zahrát pred davem na Porte, vydat desku, kterou pak mel doma každý, protože se toho v žánru moc nevydávalo a pak byla-li písen hezká, mela šanci na to, aby se hrála u ohne a autor aby se stal legendou. Souhlasím s názorem, že se folková základna kapel a interpretu tencí, soude podle poctu a úrovne kapel, co se hlásí do souteží
Víťa Troníček  - Re: Ghetto?   |89.24.5.xxx |20.04.2007 21:45:00
Ano, Vašku, Folk má veliký problém. Jsou jím publicisté, kterí uprednostnují umelecké hodnoty písní pred krásnou písní.
Naríkáme, že nemáme pokracovatele slavných hvezd? Bodejd by ne, když každý lidový písnickár, který napíše líbivý - byt prostý - hit je rozcupován kritikou, v horším prípade vystaven srovnání s umelecky hodnotnými, ale obtížne stravitelnýni písnemi. Píšeš o tom, že se u nás v žánru nemluví o Orffových, já vidím vetší problém - proc se u nás v žánru nemluví o mladých kapelách hrajících FC hudbu? Byl jsem ted za sebou trikrát v porote Porty (Podkrušnohorské, podorlické a polabské) a slyšel jsem spoustu krásných a zajímavých písnicek. Ale když se chci dozvedet o žánru neco nového a otevru k tomu urcená média, viz napríklad hodnocení desek na burze v FC, vidím nadšení publicistu z vecí, které sice mají umeleckou hodnotu a urcite jsou temi interprety provozovány od srdce, ale zároven jsou vzdáleny tisíce kilometru od prumerného posluchace, který si myslí, že má rád Folk a country žánr.
Vycetl´s mi v minulé debate nekoukání pres plot - ale práve že já koukám. A vidím, že treba starí americtí písnickári, kterí v minulosti tolik ovlivnili naše Danky a Žalmany (s masivní posluchacskou odezvou), mají v zámorí i dnes své pokracovatele. A ten žánr se tam prakticky nezmenil... Melodie a sdelení. Hudební složky, na kterých v tomto žánru záleží.
Proc my hledáme budoucnost CZ folku ve world a etno, nebo v komplikované umelecké poezii a energiích
Honza Komín  - Re: Ghetto?   |82.100.58.xxx |20.04.2007 22:26:00
Rozumím Ti a souhlasím, také povazuji hezkou písnicku postavenou na melodii a textu, zahratelnou na jednu kytaru za základ. Nakonec o to se snažím podobne jako ty a nejvetší odmenou by pro me bylo, kdybych slyšel nejakou naší písen hrát partu lidí s kytarou ve vlaku. Malej
Laik  - Re: Ghetto?   |85.70.37.xxx |21.04.2007 11:43:00
Laický dotaz : Krásná písen nemá umeleckou hodnotu
Karel Vidimský - Cimbura  - Re: Ghetto?   |89.176.63.xxx |21.04.2007 23:57:00
Ahoj Víto! V mnohém máš pravdu, lec presto mám pár poznámek, které Te v necem podporí a v necem ne:
1) Nedomnívám, že náš folk hledá cestu ve world a ethno music. Jsou to proste další žánry víceméne akustické hudby, které se pribývají do balíku muziky. Stejne jako kdysi pribyl folk (který posléze všechno spolk´ - dovoluji si parafrázovat Kapitána Kida) a ted, zdá se, ponekud prská, když chce pribýt nekdo další. Víš, že velká cást trampu a counrymanu prskala stejne, když se nabaloval (napr. na Portu) folk?
2) Komplikovaná umelecká poesie a energie (dovoluji si užít Tvé terminologie) má koreny v díle Vladimíra Merty a nekterých jeho souputníku ze 60. let. Je logické, že i tento smer má své písnickárské i kapelní pokracovatele stejne jako mladší proud, rekneme (pro zjednodušení) žalmanovský. Právo na svoji existenci mají oba. I další existující ci vzniknuvší.
3) Domnívám se, že jak písne zpevné, s texty nerešícími problémy všehomíra, tak písne s komplikovanou melodií a texty složitými tak, že jim i sám autor skoro nerozumí (nadsazuji, samozrejme) mohou být krásnými písnemi. Nebo také notným brakem! V momente, kdy mám u kterékoliv písne pocit, že ji autor chladnokrevne vykalkuloval na city posluchacu, ztrácí pro mne hodnotu a stává se líbivým fujtajblem. Samozrejme, že me pocit muže klamat, ale ukaž mi neomylného. Presto jsem presvedcen, že ve folkové (a nejen ve folkové) tvorbe je autorská uprímnost velmi duležitá.
4) Ano! Jako clen realizacního týmu souteže Notování pod Vyšehradem vím o výrazných talentech, resp. již takrka hotových skvelých muzikantech, autorech i kapelách. Mezi nimi si nejvíc vážím tech, kterí sami, vlastní silou, hledají pro svoje písnicky cestu k lidem. Je to pro ne mnohdy méne pohodlné, ale dává jim to takrka naprostou umeleckou svobodu.


VíŤa Troníček  - Re: Ghetto?   |89.24.4.xxx |22.04.2007 10:58:00
Cimburo, mám pocit, že jsi me podporil ve všem... I já vnímám hudbu našeho - našich žánru jako jeden balík, ve kterém má právo na život cokoliv. A plne respektuji zákony hudební jungle.
Ale slyším naríkání na opadající zájem o FC hudbu. A vidím stoupající zájem o Nohavicu... A znám velmi podrobné pruzkumy Ceského rozhlasu o preferenci žánru, které jasne ukazují, že FC hudba a CZ bigbeat jsou vysoce nejpreferovanejšími žánry u nejširší populace.
A zdá se mi, že toho nejsme schopni využít. Možná za to muže skvelá práce Indies records, které zahltilo rádia cd s hudbou pro uzší okruh posluchacu Kritici nadšene hýkají a hudební redaktori rádií kroutí hlavou, možná neco vyberou, však naprostá vetšina skoncí v šuplíku s tím, že se soucasný FC žánr nedá poslouchat. Chtel bych, abych v médiích nacházel to hlavní, co je na téhle muzice príma. Nejen okrajové výlety, které samozrejme do rodiny folku patrí...
ALe pokud budou lidoví tvurci, centrální prud FC hudby (zduraznuji Folk a COUNTRY) a prostá zlidoveníhodná písnicka prehlíženi kritikou, budou prehlíženi i vydavatelstvími..
Cimbura  - Re: Ghetto?   |89.176.63.xxx |22.04.2007 15:18:00
No tím lépe! Je fajn, že jsme se shodli, i když tomu, z mého pohledu (pred Tvou odpovedí), ne vše napovídalo.
Jen k tem Indies records poznámecka. Tvá slova o skvelé práci tohoto vydavatelství mi zní zbytecne ironicky. Ano, je pravda, že jejich produkce je adresována vetšinou nárocnejším posluchacum. To je ale vec jejich podnikatelského programu. A že se o svou produkci snaží postarat, to jim nemužeš vycítat. Je spíše chybou jiných vydavatelu (odhaduji podle toho co píšeš), kterí vydávají žánr lidovejší - a ti tu jsou, že se o své produkty neumí nebo nechtejí starat tak pilne, jako Indies. Totéž platí i o muzikantech - samovydavatelích.
Hlavní prícinu, proc (dle Tebou citovaných pruzkumu) oblíbený žánr žije v jakémsu "ghettu", spatruji (asi podobne jako Ty) v casto, ba vetšinou zanedbávané propagaci nejen nahrávek, ale i živých hudebních produkcí. Bankovky uškudlené na propagaci žánru škodí
Víťa Troníček  - Re: Ghetto?   |88.146.176.xxx |22.04.2007 15:53:00
My jsme desne negativne vyladený národ... Když si mužeme vybrat z možností, jak si neco vysvetlit, vybereme si vždy tu horší...

Tedy: V mé poznámce o skvelé práci Indies records nebyla ani špetka ironie... Naopak!!! Moc bych si prál, aby se Indies - nebo nekterá z jeho pozustalých firem, venovala stejným zpusobem i strednímu FC proudu.
A myslím, že komercní efekt cítili sami pri Zuzce Navarové, Raduze, nebo z mladých treba i Žofce Kabelkové...(jmenoval jsem tyhle, protože to jediné se mi povedlo v rádiu v širším merítku prosadit jako hratelné). Prijde mi, že široká verejnost má hlad po hezkých písnickách. Indies je po propagacní stránce skvelé vydavatelství..
Honza Komín  - Re: Ghetto?   |82.100.58.xxx |22.04.2007 19:18:00
Osobne si myslím, že nebude trvat dlouho a internet zlikviduje hudební vydavatelství v tomto klasickém duchu. Budto se prizpusobí novým trendum a zacnou prodávat hudbu po netu, nebo zaniknou pác se jim to nebude rentovat. Uprímne receno, je mi to docela jedno. Dobrá zpráva pro hudbu a pro kapely. Kapely budou svobodnejší, desky si budou moci propagovat samy, prodávat samy a bude záležet na nich jak dobre se zhostí propagace. Desky si natocí taky doma samy, takze vyrazne klesnou naklady za nahravani ve studiu. Myslím, že bude dost kapel, ktere to zvladnou svepomoci. A pak uz pujde jen o to delat hudbu, kterou bude chtít nekdo poslouchat. Bude to méne o známých a konexích a více o hudbe. H
farář  - Re: Ghetto?   |62.240.165.xxx |23.04.2007 01:50:00
Taknák jsem si vzpomnel na dva zajímavý citáty. První se pripisuje bluesmanovi od boha Big Bill Broonzymu, kterej na otázku, jestli hraje lidovou hudbu, rekl: "Každá hudba je lidová. Já jsem osla nikdy zpívat neslyšel."

A druhej napsal scifista a liberál David Gerrold: "Jakmile zacnete používat pojmy 'my' a 'oni', stáváte se jedním z nich.
Jupp  - Re: Ghetto?   |80.188.215.xxx |26.04.2007 21:50:00
Než odpovím, vrátím se k pojmum. Tomáš správne podotýká, že se musíme opatrne chovat k výrazum jak gheto. Gheto je neco, kam jsme zaháneni vládnoucí mocí, obecným povedomím nebo se tam skrýváme, protože jen tam se cítíme bezpecni. S trochou nadsázky jsme žili své folkové gheto v predlistopadové folkové komunite, užívali jsme si to na Lochotíne, svobodne a bez zábran, abychom se mohli vracet do šedivé a nepríjemné reality. Bylo to gheto spíše politické než žánrové.
Pro to, o cem je tu rec, nabízím spíš slovo skanzen. To je: udržujeme tradice, snažíme se je nemenit a horecnate zakazujeme príliv jakýchkoliv vnejších vlivu. Príklady? Nekteré folklorní festivaly, dechovky a heligonkári, Horní Jelení. Jiste bychom našli paralely i u filatelistu, rybáru nebo historiku. Veleobec Barácníku jiste ve své dobe znamenala prínos pro národní sebeuvedomnení, ale dnes je ponekud smešná.
Proc my hledáme budoucnost CZ folku ve world a etno, nebo v komplikované umelecké poezii a energiích?
Protože za mého folkového života se už vystrídaly nejméne ctyri generace posluchacu folkové a country muziky (prominte mi ten ošuchaný termín, lepší neumím), a každá má trochu jinou predstavu, co od toho "folk a country" ocekává: ameriku, sentiment, protestsong, krásné zpívání, etno, energii, prísun podnetu z tech míst, odkud k nám prišli?
Pokoušíme se jim priblížit, abychom je prilákali (to zní, *****, hodne komercne), protože bez nich by to proste nebylo.
Takže si vyberme: otevrené festivaly, kde muže posluchace zaujmout i to, co by jinak nebrali, nebo Horní Jelení?
Víťa Troníček  - Re: Ghetto?   |89.24.4.xxx |26.04.2007 23:12:00
Juppe, rozumím...
Ale nemyslím, si, že by vývoj žánru mela být nejaká diskutabilní záležitost. Každému dle jeho gusta. A Horní Jelení mi prijde jako nesmírne sympatická akce ­ protože když clovek pristoupí na pravidla, že jde o udržování tradic a starých písní pri živote ­ klobouk dolu. Že to je z komercního hlediska mírne sebevražedná dramaturgie s Tebou souhlasím. Ovšem kolikátý mají letos rocník?

Ale stejne ­ jako jsme se o tom spolu bavili osobne ­ me proste jen neprijde v porádku, že když postavím vedle sebe deset publicistu a kritiku a nechám je ohodnotit hromadu desek interpretu, kterí se snaží prosadit na Folk a Country scéne, zarucene vyberou neco úplne jiného, diametrálne odlišného, než co by vybralo deset náhodne vybraných lidí ­ treba i diváku festivalu, kterí o sobe tvrdí, že mají rádi Folk a Country. To není obvyklý jev u jiných žánru... Nemluve o tom, že kritici z ryzí country nevyberou vubec nic. A pro nás rozhlasáky je to nesmírne zavádející informace. Pro kapely, které se snaží uspet treba na soutežích, myslím, že také.
Pritom soucasná americká folk a country se ukazuje jako velmi stravitelná pro ceské posluchace - proc se u nás tomuhle žánru prakticky nedarí? A proc mnohé z energických ­ treba i folkrockových nebo etno kapel, které poteší posluchace vecer na festivalu, mají pak velké problémy s tím, prilákat posluchace behem roku na radový koncert? Která kapela (písnickári nebo dua to mají jednodušší) se touhle muzikou zacala živit?
Myslím, že dobrých FCT písnicek a interpretu je dost, stejne tak posluchacu, jen se jim jako novinári a publicisté moc nevenujeme. Hledám odpoved na otázku, zdali o tenhle žánr ­ tedy Folk a country (možná s mírným nechteným durazem na sluvko country) ­ pecujeme dobre... ?
Jupp  - Re: Ghetto?   |80.188.215.xxx |27.04.2007 14:27:00
K Hornímu Jelení: I já si poradatelu toho festiválku vážím a respektuji jejich názor i umanutost. Ale tohle je prece práve ten okraj celého žánru. Kdybychom se tak jako poradatelé z Jelení chovali my všichni dramaturgové, publicisté i muzikanti, vešli by se dnes všichni ctitelé folku a country z celé republiky do jednoho sálku sokolovny.
To, že by deset náhodne vybraných lidí volilo jinak než publicisté máš z nejakého pruzkumu nebo je to jen pocit? My jsme takový pruzkum delali na Zahrade a diváci rozdelili svou pozornost rovnomerne mezi kapely ruzných "odstínu folku". (Snad s výjimkou country.)
A proc mnohé z energických ­ treba i folkrockových nebo etno kapel, které poteší posluchace vecer na festivalu, mají pak velké problémy s tím, prilákat posluchace behem roku na radový koncert? Vážne myslíš že Fleret, Cechomor nebo Traband mají prázdné sály?
Americká country: v jiném pruzkumu nekdy v zacátcích casopisu jsme v jiném pruzkumu zjistili, že americká country zajímá celé jedno procento ctenáru FOLK & COUNTRY.
Víťa Troníček  - Re: Ghetto?   |89.24.4.xxx |27.04.2007 18:19:00
Juppe, samozrejme, jako dramaturg festivalu musíš být hledacem nových energických tvárí - omladina, která objíždí festivaly už skutecne z velké cásti není na staré hvezdy moc zvedavá.
Ale myslím, že s tím práve souvisí i urcitá zkreslenost ankety delané na Zahrade. Kdysi jsem festivalovou dramaturgií argumentoval pri debatách o hudebním formátu rádia (obhajoval jsem mladé nekomercní kapely, aby se jejich muzika hrála) - byl jsem vykázán do patricných koncin napríklad Josefem Vlckem, že je to nesmysl a na parte prevážne mladých lidí, cundrujících po festivalech, nemohu dokazovat poslechovost ci popularitu žánru. Tehdy jsem moc nerozumel, s odstupem casu myslím, že na tom neco je.

Pokud to chci vzít z toho nejširšího verejného hlediska, mluvím o potenciálu nevyužitých posluchacu páne Nohavici nebo Smolíka, Marinové a podobne, ke kterým se pokracující písnickárství - nebo kapelové písnickarení pres naše média a naše kritiky nedostane, nebo jen velmi obtížne.
Ten príklad deseti kritiku versus deseti posluchacu je samozrejme muj pocit, ale oprav me, jestli by treba Andela pri hlasování diváku - klidne z rad náhodných absolventu Zahrady - nevyhrály spíš Barvy Domova - Redla, Samsona a Lenka.
A zatímco Cechomor je díky správné komercní strategii a investicím mediálne provarenou kapelou nemající problémy, myslím, že Traband ani Flereti nemají chlebícek mimo festivalovou sezónu zrovna snadný. I tak myslím, že jmenuješ kapely, které ješte delají vetšinou posluchacu stravitelné písne. Ale úspech Cechomoru nebo i Buty vidím v tom, že na to šli úplne jinudy - ne pres náš žánr... Což mi prijde vlastne docela smutné.
Stravitelnost americké country opírám o neprehlédnutelne úspešný hudební formát Ceského rozhlasu Sever, kde tahle muzika hraje podstatnou roli, nebo treba o porad Vítka Koutného Country sallon, který vyrábíme v Hradci a který pri podrobných pruzkumech poslechovosti doslova trojnásobne preválcoval jakýkoliv jiný program. Ten porad berou jiné stanice s viditelnou úspešností. Pan Hradecký, jakýsi šéfanalytik a statistik Ceského rozhlasu, to považoval za obrovskou programovou rezervu, návod na to, jak udelat dalekoširoko nejposlouchanejší rádio ve východoceském kraji. Osobne si myslím, že situace muže být v ruzných regionech ruzná, nicméne celorepublikove pomíjený potenciál to zjevne dostatecne ukazuje.
Možná je opravdu problém spíš v té vekové strukture. Na festivaly starší lidé neprijedou, pritom si myslím, že jim spousta kapel z naší scény muže nabídnout práve to, co postrádají ve formátech drtivé vetšiny hudebních rádií. Možná je smutné, že jsou festivaly pro mladé kapely jedniným olympem. Jak pomoci kapelám dále a výš? Kudy šel ten Cechomor? A proc je Smolík tak poslouchán? Co proto mužu jako publicista udelat?

Jsem moc rád, že o tom debatujeme, docela me to trápí..
Jupp  - Re: Ghetto?   |80.188.215.xxx |01.05.2007 22:02:00
Myslím, že práve ruzný profesní pohled nabízí rozdíl v názorech nás dvou. Návštevník festivalu (koncertu, klubu) prichází za tím, co ho zajímá, platí si za to, a dramaturg musí dbát, aby mu dal to nejlepší. Posluchac radia si ho vyladí, zdánlive za to nic neplatí. Jeho orientace je asi širší, zkousne i to co poslouchat nechce, když dostane to, co by rád slyšel. Dramaturg festivalu se asi nemusí ohlížet na názor duchodcu. Redaktor radia ano.
Názor Josefa Vlcka vidím jako zcela oprávnený: posluchac rádia musí být dostatecne solventní cílovou skupinou, která je schopna reagovat na inzerci v radiu vysílanou ­ koupit si to správné auto nebo nebežné prací prášky.
Návštevník folkových (i rockových) festivalu tato kritéria nesplnuje. Není ani dost solventní ani dost stredneproudý.
Názor, že i tito lidé budou jednou ekonomicky významní, je neduležitý. Radio zajímá, kolik vydelá na inzerci dnes, ne kolik vydelá za deset let.
Víťa Troníček  - Re: Ghetto?   |89.24.4.xxx |01.05.2007 23:28:00
Nevím, jestli na to lze vzít jen ten komercní metr. Preci jen se ta debata odehrávala na pude Ceského rozhlasu a my moc do styku s obchodním oddelením neprijdeme. Díky verejnoprávním poplatkum je rozhlasu vlastne skoro jedno, kolik vybere na reklamách, i když se v posledních letech ta situace mení a jednotlivé regionální stanice se musí více ohánet. V hudebním formátu vetšina stanic Cro sice dost tápe, obchodáci myslím tohle moc nereší.
Ale v urcite v tom komercním pohledu, jak uvádíš, lze vystopovat styl napríklad Blaníku nebo Country rádia.
Já se jen domnívám, že by rada mladých kapel a písnickáru, asi spíš ponekud tradicnejšího FCT ražení, mohla být velmi príjemná širokému spektru posluchacu. Svedcí o tom treba i úspešnost rockových nebo populárních interpretu, kterí cas od casu udelají díru do sveta tím, že vezmou do ruky akustické kytary a uciní unplugged projekt.
Výsledkem jsou casto prumerné FCT písne, možná se více vyloupne sdelení, ale až na pár vyjímek by dotycní umelci nepostoupili ani do krajského kola Porty. Presto to komercne funguje.
Prijde mi, že opravdu trestuhodne zanedbáváme strední proud FCT hudby a hezké písnicky.

Nedávno me ranila zpráva, že skoncil Freegrass, ted že pauzuje BG Bazar. Málo hraní, nezájem médií... Proboha, 2 kapely, které delali krásné písnicky, s hlavou a patou, instrumentálne skvele odvedené. V cem je problém, když stejný žánr a kapelový sound na bázi Bluegrassu a Country dokázal ješte pred pár lety hýbat touhle zemí?
Ti posluchaci žijí a tuhle muziku ted nedelají žádní starci. Tak proc není v médiích? A kde o ní "naši" publicisté píší? Jak je možné, že si široká verejnost myslí, že FCT žánr jsou bud stále Ti "uslintaní" Nedvedi, nebo "divné" Steinovky?

Vašýk  - Re: Ghetto?   |82.99.152.xxx |02.05.2007 09:56:00
Ryze laický názor do vaší odborné debaty: nejsem zrovna festivalový typ, ale jako svobodný jsem neco koncertu navštívil. Ted prišly dve deti za sebou a jsou jiné starosti. Na koncert není pomyšlení (jak sladké je se vyspat!), zustalo rádio. VT mi mluví z duše. "Naše" Country radio je konzerva nejkonzervovatejší. Novou kapelu tu clovek zaslechne asi stejne casto, jako potká na ulici dinosaura. Dovedu pochopit nutnost "líbit se masám", ale jsem presvedcen, že o jednoho Bobka (Martinovou, Nedvedy... nic proti nim! ) méne a místo nich novou tvár, inzerce by neubylo.
Kdyby jednou za hodinu! Freegras je (byla) možná vynikající kapela. Já o ní cetl až ted. Vnímám to jako obrovský dluh médií, které žánr živí. Jako by nemela zájem vychovat si nástupce soucasných posluchacu. Nebo až soucasná generace odejde, proste se prehodí výhybka, jako na Karolíne? Ano, kdo chce, ten si to své nekde najde. Pokud má cas. Jen se bojím, že dnes predstavuji tzv. vetšinového posluchace, jemuž ten cas zoufale chybí.
Cimbura  - Re: Ghetto?   |89.176.63.xxx |02.05.2007 17:59:00
Ahoj Vašíku! Rada na Tvuj rozhlasový problém je jednoduchá: www.radiofolk.cz. A moc me mrzí, že o jiné stanici s folkovým programem po celý den, než je tato internetová, nevím..
Jupp  - Re: Ghetto?   |80.188.215.xxx |08.05.2007 00:52:00
Zacnu citátem (prominte, že autora jsem zapomnel): "Svet je špatný, protože není stejný jako v dobe, kdy jsme se narodili."
Jak jásat nad výkony tech, co hrají úplne stejne a totéž, co už hráli mnozí pred nimi?
Vážná scéna produkuje každorocne spoustu technicky vynikajících muzikantu. Aby se uplatnili, ojíždejí na pražských scénách a kostelích Ctvero rocních období nebo nejakého Bacha pro zahranicní turisty. Máme výt na vetvi z toho, jak jsou skvelí, když za hodinu uslyšíme to samé v sousedním kostele
Jupp  - Re: Ghetto?   |80.188.215.xxx |08.05.2007 01:00:00
Muže a nemusí. Melodie je krásná, a text se prizpusobí Gottovským samohláskám -ím a -ám, aby se to dobre zpívalo. Nebo text prináší poselství, nápad, sdelení, neobvyklost, proste myšlenkovou krásu. To jde i na ty krásné melodie
Jupp  - Re: Ghetto?   |80.188.215.xxx |15.05.2007 00:24:00
No, myslím, Honzo, že máš skoro ve všem pravdu. Jen mi není jasné:
-Dnes: Jestli jsme se vám na koncerte líbili, tak si tady pod pódiem kupte naši desku.
-Pozdeji: Jestli jsme se vám líbili, tak si nekdy zajdete na web html"//www.bflmpsvz.cz/ktmlhktc/obchod.htm a kupte si naši mp3
Víťa Troníček  - Re: Ghetto?   |89.24.5.xxx |15.05.2007 00:24:00
Juppe, já to takhle nevnímám.
Prijdou mi hezké a zajímavé i nové skladby mladých autoru vážné hudby, nebo smysluplné použití klasických hudebních postupu v moderní hudbe. A nemusím hledat jiné složení orchestru, aby mi to prišlo zajímavé.
Stejne tak v žánru Folk a country...
Jsou veci, které úžasne fungují na historických nahrávkách Peter, Paul a Mary a stejne tak z nich žasnu ted u Epy de mye... A ani by me nenapadlo polemizovat nad tím, že už u nás v podobné sestave se stejným interpretacním soundem prorazil už kdysi starý Žalmanuv spol... proste písnicky, rytmy, melodie a myšlenky jsou pokaždé jiné. To preci neznamená ghetto nebo skanzen.

Dobrá písnicka by se nemela ztratit a v našem žánru preci nejde o nástrojové obsazení...

I když z hlediska festivalových energií nepochybne ano, opravdu jsou to dva velmi rozdílné pohledy na vec.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."