gototop
20.03.2006 Folkoví trpaslíci (Tomáš Pohl)    Tisk
Názory

Co se vám vybaví při slově kýč? Na prvním místě asi stáda trpaslíků a ostatních plastikových výtvorů lemujících spolu s prostitutkami naše příhraničí, kterému se dříve říkalo pohraničí a předtím Sudety.

Jenže, co je vlastně kýč? Podle slovníku cizích slov je kýč naoko líbivé, ale bezcenné umělecké dílo. Kýč má ale širší obsah a vymezení. Jeho tvůrce předstírá úmyslně obsah, který chybí, předstírá chybějící city a pocity. Kýč je v pravém slova smyslu podvod.

Pokud má tvůrce kýče vzdělání, zkušenost a talent, jde o zločin o to horší. Takový tvůrce kalkuluje s pokleslým vkusem, ví přesně kolik čeho nadávkovat, aby vzbudil zájem, s jediným cílem vydělat a být takzvaně slavný a známý. Na pomoc si bere klišé, sentiment, slova, která jsou očekávána a žádána. Nechybí schválný vulgarismus nahrazující myšlenku.

Kýč může ovšem obdržet i ty nejslavnější ceny a po vstupu do "síně slávy" může vytvářet nové umělecké normy a deformovat morálku.

Nedávno jsem po mnoha letech znovu viděl film Jindřicha Poláka Nebeští jezdci. Černobílý film z roku 1968 civilní a nepatetickou formou líčí pravdivý příběh několika neokázalých hrdinů, kteří bojovali proti zlu za skutečné ideály, jako je svoboda a vlast.

Vedle něj kladu Svěrákův Tmavomodrý svět, lékárnicky profesionálně nadávkovaný, aby přesně způsobil očekávané pocity, navíc s duchem Hollywoodu, s cílem získat Oskara. Jenže se mi v té přesné kalkulaci nějak ztratila opravdovost, jíž byl Polákův černobílý a finančně nenáročný film nabitý.

Ale to jsem odbočil. I žánr, který s vědomím jeho širokého spektra nazývám folk, má své trpaslíky. Ale i zde odlišuji mezi naivní opravdovostí a předstíráním z pera profesionálních tvůrců.

Pokud bych za předchůdce folkařů pokládal Karla Hašlera, má například jeho nejznámější píseň Ta naše písnička česká zcela jistě formální  atributy kýče. Jenže tato sentimentální píseň za II. světové války zněla ze rtů lidí, kteří s ní šli na smrt, včetně samotného autora. Karel Hašler, tvůrce geniálních melodií, totiž projevoval své opravdové city.

Nedávno jsem si s kamarádkou Olinou povídal o tom, zda bychom i ve folku sestavili nějakou antihitparádu, kde by hlavním znakem byl kýč.

Mezi žhavé kandidáty bych bezesporu zařadil starší recitativ Mirka Černého s názvem Zatím, co ty spíš. Jako otec dvou dcer bych se měl rozplývat nad verši objevujícími přeměnu dítěte v ženu, ale použitá klišé "? ten večer jsem objevil spící krásu.. a cítil se jako král?" mě uvádějí do stavu zuřivosti, jak jsou laciná. Text písně Františka Nedvěda Řemeslo o tom, jak nadšený prodavač, jehož Frantova tvorba zajímá, přidá ještě čtyři Eskyma, nelze rovněž nechat bez povšimnutí. Milostnou tématiku již dlouhá léta ovládá Jakub Smolík, zejména s jímavou písní Až se ti jednou budu zdát, kde zkušeně radí mít rád méně než ten druhý, a pak je vyhráno.

Je bohužel samozřejmé, že tyto tři a další písně jsou hrané nejen na country rádiových stanicích, ale i jinde, kde obecnému lidu zastupují žánr zvaný folk. Vytvářejí tak v širším vědomí představu o žánru.

Než jsem začal psát tyto řádky, poslouchal jsem v Country rádiu skladby na přání. Olina dala zahrát kamarádce Katce něco od Disneybandu s poznámkou, že tuto kapelu hrají málo. Moderátor Martina Kadlece s Věrkou Soukupovou kupodivu zahrál a dodal, že platí zákon poptávky a nabídky, tedy čím více si budete přát Disneyband, tím víc ho budou hrát. Jako potvrzení této teze pořad pokračoval oblíbenou pohřební písní Petra Spáleného Až mě andělé. Při poslechu této velmi hrané písně si občas přeji nesmrtelnost.

Klišé ale postihuje i folkové legendy. V rámci všeobecného nadšení jsem si poslechl Nohavicovu novinku Ladovská zima. Velmi dobrý nápad kontrastu poetické vzpomínky na ladovské obrázky s ostravským dialektem bohužel používá i laciná témata. Myslím, že autor Bláznivé Markéty, Darmoděje a dalších písní určených k věčné slávě by nemusel užívat klišé o silničářích nepřipravených na zimu.

Folkoví trpaslíci tedy pilně a stále tlučou na vrata méně i více slavným a občas si ohřejí prstíčky. Je jenom na nás, zda je dokážeme přes ty nenechavé prsty občas klepnout.


Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Prosím, opište anti-spamový kód, který je zobrazen v obrázku. Pokud Vás obtěžuje zadávání tohoto kódu, zaregistrujte se a pište komentáře jako přihlášený uživatel.
beatman  - Re: Folkoví trpaslíci   |81.27.203.xxx |20.03.2006 08:19:00
Velmi me tento clánek potešil. Je treba si pripustit, žei ve folku, jehož zlatá éra spadá dle me do 80. let se dnes objevujý kýce. Doslvoa jsem cekal, budte-.i ten clánek smerovat k Ladovské zime. Mimochodem pri ctení tohoto clánku jsme poslouchla Blue effect - skladba Návšteva u tety Markéty. A jen tak pro ilustraci, narodil jsem se práve v onech 80. letech, o kterýchz se zminuju, takže obrázžek si delám ze záznamu starých koncertu, ze vzpomínek úcastníku a hlavne z dnešní doby
Jarda  - Re: Folkoví trpaslíci   |212.71.129.xxx |20.03.2006 08:49:00
Ano, nekriticky uctívaná Ladovská zima..
vašek müller  - Re: Folkoví trpaslíci   |88.101.74.xxx |20.03.2006 09:43:00
Zajímavé a potrebné téma.
Vladimír Merta v nedostižné "folkové metodejce" napríklad uvádí jako príklad kýce Plíhalovu Kvetinu a obdivne k autorovi dodává: dal bych celou svou knihovnu za pulku jeho hlavy. (samozrejme myšleno ve smyslu: jeho nápadu).
Ladovská zima me moc neuchvacuje, ale za kýc bych ji nepovažoval. I sám autor ji mimochodem zaradil do svého písnickového blogu. Nohavica se vždycky rád bavil a to je presne ten prípad.
Ostatne i v casech Darmodeje psal písne typu Marušky (má milá maruška je holka fest, ona chce mulata do lužka prý pašák jest). Me obcas neco oslovovat nemusí, ale líbí se mi, že se JN nebere až tak vážne a taky bych nebral Ladovskou zimu nejak zvlášt vážne.
O kýci bych si dovolil premýšlet i u predstavitelu folkového stredního proudu, clovek se obcas osype.
Ale neco není kýc, spíš nefunguje zdravá cenzura, treba tento úryvek se Žalmanova textu asi hned tak nezapomenu:
"V Tibetu a v Nepálu dobre mi dobre tak
potkáme se v astrálu dobre mi dobre tak"
blesk  - Re: Folkoví trpaslíci   |85.70.33.xxx |20.03.2006 09:59:00
Moc hezký clánek a dobré postrehy. Já osobne bych ješte rozlišoval, zda jde u daného cloveka (potažmo daného díla) o krátkodobý pokles kondice, nebo dlouhodobou strategii. To druhé je skoro trestné:)
miro  - Re: Folkoví trpaslíci   |213.215.90.xxx |20.03.2006 10:01:00
Gýc = podvod je myslím skvelá a výstižná definícia
Tomáš Pohl  - Re: Folkoví trpaslíci   |80.188.224.xxx |20.03.2006 10:28:00
Vidíš, Miro, já už pomalu zapomnel, že na Slovensku máte na zacátku gé. Ale podvod je to na celém svete podle hesla: K lidu blíž, v kapse tíž. Aho
Bobeš  - Re: Folkoví trpaslíci   |86.49.32.xxx |20.03.2006 10:33:00
Cluánek je napsán velmi dobre. Priznám se, že nejvíce mi vadí klišé a životní moudra starcu v textech -náctiletých skupin. Pevne verím, že u vetšiny se jedná první úlety, které casem zmizí. Jednu vec bych ale rád opravil. Jak jsi správne napsal, u mnoha autoru se jedná o kalkul, který má pouze navodit atmosféru neceho opravdového bez vnitrního pocitu, zkušenosti a prípadného prožitku. A zde jsi myslím malinko "ulétl" v prípade skladby Až mne andelé ... Musím predestrít, že nejsem fandou Petra Spáleného ani jeho skladeb. U této písne je to však ponekud jinak. Tebou zmínený text napsal textar Josef Fousek krátce po té, co se doslova vyhrabal hrobníkovi z lopaty a jedná se o text, který plne vystihuje jeho pocity z této zkušenosti. A že nepoužil jiná slova? Když vím, co prožil, vím, že ta slova jsou na míste. Sám jsem totiž pred sedmnácti lety prodelal neco podobného. A v té chvíli clovek skutecne nemyslí na nejaká ocenení, prodejnost ci popularitu
Tomáš Pohl  - Re: Folkoví trpaslíci   |80.188.224.xxx |20.03.2006 11:14:00
Ahoj Bobeši, já to vím, že ta skladba je od kladenského barda Pepy Fouska. Taky vím, že byla napsaná v souvislosti s hrobníkovou lopatou, sám jsem pred šesti léty od ní nemel daleko. Asi mi spíš vadí, obehranost té písne, což není vina autora, ale na CR má Petr Spálený "vysezenou židli". Ta písen také vede playlist v pohrebních službách. Na víc mne ti na ní neco vadí a neumím to presne vyjádrit. Bude to tím, že me tvorba JF nikdy moc nebrala, možná proto, že byla servírována vždy s prísadou Jirího Krampola. V žádném prípade jsem nemyslel, že je to promyšlený kalkul, ale Zavidím J. Grossmana to proste není. Jinak dík za príspevek
vašek müller  - Re: Folkoví trpaslíci   |88.101.74.xxx |20.03.2006 11:32:00
Nechtel jsem samozrejme napsat zdravá cenzura, ale zdravá autocenzura. A Mertova kniha v níž rozebírá i kýc ve folkových textech se jmenuje Zpívaná poezi
MK  - Re: Folkoví trpaslíci   |193.179.126.xxx |20.03.2006 12:07:00
Zatímco ty spíš M.Cerného je témer doslovný preklad Sleeping Beauty tuším že Jimmyho Deana. Neboli je to trpaslík letitý a mezinárodní
U toho Nohavici tipuji, že si mistr cas od casu vedome stvorí trpaslíka a pak s pobavením sleduje, jak mu na nej všichni skocí. Milionár, Fotbal, ale i Tri cuníci... Spíš je mi líto tech , kterí od nej nic jiného neznají nebo tech, kterí neodliší Milionáre od Pane prezidente. Totéž bude platit i o P.Spáleném.
Ale oni ti trpaslíci v míre skromné a v podobe rozpoznatelné škodliví nakonec moc nejsou - nejhorší je, když nekdo NEVÍ že tvorí trpaslíka. Casto to jsou - v clánku také zmínená - moudra padesátiletých z úst patnáctiletých.
Aleš Povolný  - Re: Folkoví trpaslíci   |195.113.73.xxx |20.03.2006 16:04:00
Ahoj Tomáši, myslím, že jsi otevrel jedno z nežhavejších témat hudby vubec. Chtel bych Ti za to podekovat! Zvlášte folk má ke kýcovitosti dost blízko (napríklad oproti jazzu). Napadá me, že klišé nenajdeme pouze v textu, ale také v melodii, harmonii a troufám si tvrdit, že i v rytmu. Ale, jak se zdá, není to mnohdy na škodu veci. Klišé se vetšinou lidem líbí a kapela, která se jím prezentuje sklízí v publiku cetné ohlasy :-
Tomáš Pohl  - Re: Folkoví trpaslíci   |80.188.224.xxx |20.03.2006 16:17:00
Miloši, já myslím, že vetšina patnáctiletých starcu z toho vyroste. Pokud se to vekem nezmení a je z toho zastydlá puberta, to jsme teprve svedky tvorby
Viktor Janeba  - Re: Folkoví trpaslíci   |62.77.78.xxx |20.03.2006 16:59:00
Naprosto presne.
Takovy Fananek, velmi slusne se zivici tvorenim ruznych Smoulu, urcite vi, co dela, pro koho to dela a kolik si tim vydela. Na tom nevidim nic spatneho, spis mu zavidim, ze to neumim taky.

Ostatne nejvic pyskuji o klise ti, kteri sami neumi vytvorit nic libiveho (dosadte si sem kdo co chcete)
Dušan Vainer  - Re: Folkoví trpaslíci   |196.3.50.xxx |20.03.2006 17:02:00
Hmmm, zajímavé téma...ale... Nejak mne zarazila ta definice, že kýc je predstírání obsahu, predstírání prožitku... Znamená to snad, že když se v Národní opere, na prknech, která znamenají snet, svíjí paní Pecková jako Carmen, a pak jde normálne domu ohrát detem karbanátky, že je to kýc? Nebo když Bob Marley zpíval I shot a sheriff a pritom to neudelal? A je kýcem C-Am-F-G? je proto, že je to obehrané? A proc si Aleši myslíš, že jazz je odolnejší proti kýci
beatman  - Re: Folkoví trpaslíci   |81.27.203.xxx |20.03.2006 21:01:00
Tak je pravda, že tech "kýcu" bylo v 80. letech víc, treba Velká zpoved, kterou mám mco rád. ALE TADY JDE PREDEVŠÍM O TO, ŽE že J. N. zareagoval na téma, které propíral snad každý plátek. A sice pe nefukncní pednolína. A predtím to byl czech tek. Nevím, zda-li nekdo z vás byl na nejakém z pražských koncertu, ale už i tam se o pendolínu zminoval. Cili moje resumé - na to jaký je Nohavica formát - jsou tyto agitky opravdu kýce. Obcas si kladu otázku, má-li tohel vubec za potrebí a komu se tím chce zavdecit. Ano, poprvé se Ladovské zime clovek zasmeje, však i já, ale když se nad tím zamyslíte, když si to dáte do souvislostí, tak..
beatman  - Re: Folkoví trpaslíci   |81.27.203.xxx |20.03.2006 21:02:00
Tak je pravda, že tech "kýcu" bylo v 80. letech víc, treba Velká zpoved, kterou mám moc rád. ALE TADY JDE PREDEVŠÍM O TO, ŽE že J. N. zareagoval na téma, které propíral snad každý plátek. A sice pe nefukncní pednolína. A predtím to byl czech tek. Nevím, zda-li nekdo z vás byl na nejakém z pražských koncertu, ale už i tam se o pendolínu zminoval. Cili moje resumé - na to jaký je Nohavica formát - jsou tyto agitky opravdu kýce. Obcas si kladu otázku, má-li tohel vubec za potrebí a komu se tím chce zavdecit. Ano, poprvé se Ladovské zime clovek zasmeje, však i já, ale když se nad tím zamyslíte, když si to dáte do souvislostí, tak..
beatman  - Re: Folkoví trpaslíci   |81.27.203.xxx |20.03.2006 21:09:00
Tak je pravda, že tech "kýcu" bylo v 80. letech víc, treba Velká zpoved, kterou mám
moc rád. ALE TADY JDE PREDEVŠÍM O TO, ŽE že J. N. zareagoval na téma, které propíral
snad každý plátek. A sice pe nefukncní pednolína. A predtím to byl czech tek. Nevím,
zda-li nekdo z vás byl na nejakém z pražských koncertu, ale už i tam se o pendolínu
zminoval. Cili moje resumé - na to jaký je Nohavica formát - jsou tyto agitky opravdu
kýce. Obcas si kladu otázku, má-li tohel vubec za potrebí a komu se tím chce zavdecit.
Ano, poprvé se Ladovské zime clovek zasmeje, však i já, ale když se nad tím zamyslíte,
když si to dáte do souvislostí, tak...Jo a ješte neco, fotbal nelze - ten puvodní považovat za kýc. Ten vznikl v 80. letech a vyjadroval pokdu vím tak trochu neco jiného, ne dnes
beatman  - Re: Folkoví trpaslíci   |81.27.203.xxx |20.03.2006 21:09:00
Tak je pravda, že tech "kýcu" bylo v 80. letech víc, treba Velká zpoved, kterou mám
moc rád. ALE TADY JDE PREDEVŠÍM O TO, ŽE že J. N. zareagoval na téma, které propíral
snad každý plátek. A sice pe nefukncní pednolína. A predtím to byl czech tek. Nevím,
zda-li nekdo z vás byl na nejakém z pražských koncertu, ale už i tam se o pendolínu
zminoval. Cili moje resumé - na to jaký je Nohavica formát - jsou tyto agitky opravdu
kýce. Obcas si kladu otázku, má-li tohel vubec za potrebí a komu se tím chce zavdecit.
Ano, poprvé se Ladovské zime clovek zasmeje, však i já, ale když se nad tím zamyslíte,
když si to dáte do souvislostí, tak...Jo a ješte neco, fotbal nelze - ten puvodní považovat za kýc. Ten vznikl v 80. letech a vyjadroval pokdu vím tak trochu neco jiného, ne dnes
BBD  - Re: Folkoví trpaslíci   |84.42.161.xxx |21.03.2006 09:29:00
On má Žalman kýcu víc... Treba taková "Kóta 8000", to je nádhera, což? ;-) Ale krom toho napsal tolik dobrých písnicek,že mu tyhle výjimky s radostí odpustím. ;-
Tomáš Pohl  - Re: Folkoví trpaslíci   |80.188.224.xxx |21.03.2006 11:50:00
Dušane, jako vždy dobrej srandista. Hornícek , kdysi ríkal, že on nemá DAMU a dlouho nevedel, že hérecka, která hraje Kareninu nezahyne pod koly vlaku a druhý den musí hrát jiná. Zrejme tak dobre v té dobe herci kýcarili. Jako malý kluk jsem litoval pana Štepánka, když ho v Kostnici upálili. U Boba M. s vraždou šerifa tu jistotu nemám. Mej, rád Te a zbytek sveta Šantré nekde uslyším a uvidí
Viktor Janeba  - Re: Folkoví trpaslíci   |62.77.78.xxx |21.03.2006 11:58:00
Obavam se, pane Pohle, ze on to nemyslel jako vtip
Aleš Povolný  - Re: Folkoví trpaslíci   |195.250.137.xxx |21.03.2006 13:33:00
Odpoved pro Dušana: Otázka znela, proc je jazz odolnejší proti kýci než folk?
Nedokážu odhadnout, jestli více kýce najdeme ve folku nebo v jazzu. Asi jde hlavne o to, co nám ten ci onen žánr nabízí. A proto se domnívám, že folk vyznacující se jednoduchostí (a v jednoduchosti je, jak známo, krása) zabírá jaksi menší pole pusobnosti, než jazz ci moderní jazz, kde se experimentuje s jednotlivými hudebními složkami. Navíc zde velmi casto dochází k improvizacím, což za daných okolností zvládají jen velmi dobrí muzikanti. Slyšel jsem, že se pojmenování jazzman spojuje s takovým muzikantem, který již dosáhl jisté interpretacní a též autorské úrovne. Co si o tom myslíš Ty
Viktor Janeba  - Re: Folkoví trpaslíci   |62.77.78.xxx |21.03.2006 13:39:00
Hele, Alesi, jsou Jethro Tull folk? Robert Plant? Richie Blackmoore
Dušan Vainer  - Re: Folkoví trpaslíci   |196.3.50.xxx |21.03.2006 14:47:00
Hm a co treba veleznámá Autumn Leaves, kterou snad udelal každý, kdo v jazzu neco znamená? Je to na jednu stranu jednoduchoucká pusobivá skladba, ale pokud bych chtel být hodne ošklivý, rekl bych, že je to vlastne taková dovedne vyrobená konstrukce. Navíc je to i totálne obehraná záležitost. Pravdou je, že existují verze, kdy skoro není poznat, že to je práve Autumn Leaves, ale to je práve to, co me zaráží. Improvizující jazzman je snad jistou zárukou kvality a rekneme jisté neotrelosti na druhou stranu to dost casto zavání intelektualismem, který má k nejakému prožitku na hony daleko
Viktor Janeba  - Re: Folkoví trpaslíci   |62.77.78.xxx |21.03.2006 14:49:00
Musim rict, ze Vase nazory jsou velmi svezi ve zdejsim klubu, pane Vainere
beatman  - Re: Folkoví trpaslíci   |81.27.203.xxx |21.03.2006 15:04:00
Asi nejd moc oznacit ten a ten styl za kyc. resp. urcit je-li tom a to mzanru fic ci min kycu. Protoze clovek muze mit prozitek z dobreh udb, dobre odveden prace - trba jazzrock. nebo muze byt nicnerikajici text, ale dobra huda ci naopak. takze spis bych to vnimal - kdo v jake dobe co slozil, co hral. Z tohohle hlediak se da uz dojti k tomu, je-li to kyc. Dnes se da kurpikladu rict ze u merseybeat - nebo mersysound je pln kycu, ano dost podobne melodie podobne texty. ale dirv to prece en neco znamenalo - teda aspon sdomnivam. ) takze cas proveri, je-li treba ladovska ima opravdu kyc nebo ne. priklanim sek otmu ze spis ano, ale uvidime
Dušan Vainer  - Re: Folkoví trpaslíci   |196.3.50.xxx |21.03.2006 15:18:00
Dekuji. Mimochodem - vím, že Aleš ví, o cem mluví a má naposloucháno. Pravdepodobne má doma taky nejakou vež, tudíž jsou jeho názory také s veží )) Jak ale tato diskuze pokracuje, mám cím dál tím mín jasno, co to ten kýc vlastne je. Sice se všichni shodnem na nejakých predstavitelích kýce, ale když ho máme nejak definovat, je to problém. Vždycky se totiž najde nejaká písen, která splnuje vetšinu kritérií, ale za kýc se oznacit nedá. Pr. - Yesterday - já Beatles miluju až nekriticky, ale tenhle song, jakkoli mi prijde geniální, má podle me hned dva znaky kýce: tendenci vyvolávat nostalgii, kalkul (což u pana McCartneyho neprekvapí). Ale zase je to tak jednoduchá a pritom novátorská záležitost, že pokud se me nekdo zeptá na pet nejlepších písní všech dob, bude mezi nimi. Vedle Autumn Leaves )
Viktor Janeba  - Re: Folkoví trpaslíci   |62.77.78.xxx |21.03.2006 15:37:00
Tohle mam od kamarada (ahoj, Mojmire!):
Sedeli jsme nekde na skale a koukali na zapad slunce . Nekdo rekl: "to je kyc", a on na to: "Neni. Kyc by byl, kdyby to nekdo namaloval."

Z meho pohledu nebude napriklad nikdy kycovita pisen Nadrazi od J. Buriana (hrana Fesaky a zpivana Michalem Tucnym), protoze ackoliv ta pisen jiste ma nabehy na klise (ano, Alesi, mimo jine kycovity 3/4 rytmus a kycovity postup C-Ami-F-C ), presne VIM, co autor citil, kdyz to psal.
Aleš Povolný  - Re: Folkoví trpaslíci   |195.113.73.xxx |21.03.2006 17:32:00
Mám jednoho známého hudebního skladatele. Jmenuje se Karel Janovický a žije v Londýne. Jeho tvorbu bychom mohli zaradit do "moderní vážné hudby". Lidé z jeho koncertu odcházejí nadšeni a nebo totálne znechuceni. Jeho prístup je rekneme intelektuální, což vede k tomu, že emoce vyjevuje velmi netradicním zpusobem. Me se to moc líbí, ale ne vždy bych si to pustil. Nekdy totiž na druhou stranu velmi rád podlehnu nejaké líbivé a stokrát vykradené melodii z rádia a zpívám si ji klidne i celý den :-
Dušan Vainer  - Re: Folkoví trpaslíci   |160.218.159.xxx |21.03.2006 21:23:00
S tím merseybeatem je to presný...Od roku 1962 tak do r. 1964 hráli všichni stejne. Byly dve možnosti - totiž znít budto jako Beatles nebo naopak jako Stouni. Jinak nebyla šance na sebemenší úspech. Jakou "umeleckou hodnotu" mela vetšina tech skladeb (a vlastne vetšina hudebních skupin) byla by se nedalo ani polemizovat...Dodnes si muže každý udelat predstavu - ve výprodejích je toho spousta. Ale tvrdím že v té dobe to melo velkou sílu a rozhodne si radeji poslechnu njakého Billyho J. Kramera než Jakuba Smolíka Pacholíka. On totiž Billy sice zpíval docela bezzubé songy, takové, které nejakému úspešnejšímu kolegovi upadly pod stul, možná dokonce ani nebral drogy, ale nejak mu to jeho zpívání víc verím. Možná pro naivitu té doby..

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."