gototop
30.04.2015 Jak je na tom folk? (Michal "Jupp" Konečný)    Tisk
Názory
V různých diskusích hospodských i internetových se objevují názory, že folk zkomírá. Proti tomu se oprávněně ohrazuje heslo Folk žije! (ovšem s nesrozumitelným dodatkem Já jsem folk).
Prožil jsem s touhle hudbou víc než čtyřicet let, což neuvádím jako zásluhu, ale jako právo do tohoto sporu mluvit. Každá věc se vyvíjí, roste, kulminuje a potom klesá, možná se vrací a prožívá další vlny. Pamatuji začátky, opatrné kopírování vzorů ze zámoří, hledání vlastních cest a hru o přežití s tehdejšími normalizátory. Potom vyzrávání, růst zájmu publika a „lochotínská“ éra Porty. Vrchol? Snad ještě ne. Nové festivaly, svobodné hledání, možnost vydávat desky a tu a tam se prosazovat v rádiích.
Rok 1989, jak možná někteří dodnes tvrdí a jak se nám možná tehdy zdálo, zřejmě nebyl jediným vrcholem folkového žití. Kvantitativně – zájem publika se rozlil z Porty a několika dalších festivalů na desítky ba stovky lokálních akcí. Takže lidí v hledištích celkově neubylo, spíš naopak. Kvalitativně – nové kapely umělecky rostly, získávaly zahraniční i studiové zkušenosti, byly prostě lepší.
Problém nastal v tom, že diváci i v novém století stále prahli po kapelách, které vyrostly v osmdesátkách. A většina pořadatelů ve snaze vyhovět diváckému vkusu zakonzervovala svou dramaturgii. Neuvědomili si v té chvíli, že jim tím publikum stárne.
Mladé kapely se rodily a rostly, ale byl o ně chabý zájem. Bylo nás málo dramaturgů, co se snažili vedle hvězd systematicky prosazovat nadějné nováčky a čerstvá jména, i když jsme tím jako pořadatelé možná tratili. Třeba jsme to dělali blbě a třeba to ani konzervativní publikum nechtělo.
Tak se ale hudební zájem mladších diváckých ročníků postupně přesunoval k jiné hudbě, která je dokázala víc oslovit.
Folk (a jeho komunita) rozhodně nezaniká, ale ani se moc nerozvíjí. Zestárl.
Když jsem nedávno sledoval program hojně navštíveného festivalu, bylo mi poněkud smutno. Nejmladší zúčastněná kapela vznikla před třiceti lety, většině ovšem bylo už o křížek víc. Třeba to vůbec není vizitka folku a vím o tom, že někde v klubech hrají mladé a zajímavé kapely. Jenže když se podíváte na hlavní tituly letních festivalů, je to pár jmen jako přes kopírák. Jak dlouho vydrží zájem lidí o festivaly, pokud tam budou stále stejné skupiny a budou hrát stále stejných šest až sedm skladeb?

Sdílet na...
Komentáře pro tento článek
Přidat Nový Hledat RSS
Jméno:
Email:
 
Název:
Naše hlavní město
 antispamová kontrola
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:-D:-):-(:-0:shock::confused:8-):lol::-x:-P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink:
:!::?::idea::arrow:
 
Internetové odkazy vkládejte pomocí UBBKódu (4. ikona zleva)!
 
Prosím, opište anti-spamový kód, který je zobrazen v obrázku. Pokud Vás obtěžuje zadávání tohoto kódu, zaregistrujte se a pište komentáře jako přihlášený uživatel.
MK   |213.195.200.xxx |01.05.2015 09:44:16
Všichni stárneme, Juppe Ale nemyslím si, že by folk zestárl nějak výrazněji či podstatněji. Spíš je to v jisté netrpělivosti. Ono by , upřímně řečeno, kapele, která chce hrát na prestižním (ne soutěžním) festivalu, mělo být nejméně 10 let - a bude za mladou. ale klidně spíš 15-20 a to už od těch tebou zmiňovaných třiceti není daleko. Ono se všechno zrychluje a mnozí si myslí, že se zrychluje i jejich "otrkávání se" a získávání zkušeností. Navíc, když média vytvářejí různé rychlokvašky, které jednu dvě sezóny zazáří a pak jdou hrát do baru nebo do seriálu. Ale ony i ty kapely, co zářily na Portách sedmdesátých a osmdesátých let měly za sebou už nejméně desítku let hraní u ohňů a na osadách. Ostatně, jak dlouho hrají kapely, které stále nazýváme za "mladé" jen proto, abychom je odlišili od těch čtyřiceti a padesátiletých?
Z jiného soudku by pak mohla být i úvaha, zda to vlastně nevadí, když si -náctiletí hledají jiné, dynamičtější žánry, které jejich mládí lépe charakterizují, a k folku dozrají jako -cetiletí. V sedmdesátkách a osmdesátkách takové žánry v podstatě neexistovaly (kromě několika režimem dušených odnoží rocku), tak mládí moc nemělo kam jinam inklinovat, než k folku, pokud nechtělo být popíkářem a diskantem.
Jan Klein  - Kde tedy jsou?   |83.240.124.xxx |01.05.2015 18:28:37
Kde tedy Miloši jsou ony léty hraní vycizelované kapely, nebo jednotlivci, posouvající žánr dopředu? Kolik z těch deseti, patnáctiletých kapel dnes vidíte jako headlinery na dnešních prestižních festivalech? Milerád se nechám poučit, ale zdá se mi, že je tu asi dvacetiletá díra vyplněný několika málo opravdu excelentními hudebníky. Vím o Trabandu - díky bohu za něj. A potom Klus, protože to co hraje, je folk, ať se to nelíbí komu chce a protože uspěl; ať se proti tomu ščuří kdo chce.
Jestli se totiž dostane mládež k folku přes nějakého dynamického interpreta se kterým se bude moct ztotožnit, tak to v česku je a bude Klus. Metalisti, punkeři, ani hiphopeři zřejmě po dospění nebudou mít potřebu poslochat relativně introvertní žánr, jakým folk je a bude ve většině svých podob. Snad ještě alternativci s dospěním přijdou folku na chuť, ale spíš jen v rámci rozšíření svého posluchačského portfolia. Stokrát se můžete rozčilovat na klusovskou plytkostí a neinvencí; on ji totiž do jisté míry opravdu má, ale nikdo jiný v současnosti nedělá onen most mladým k folku. Služba nedocenitelná a mnohými nejen nedoceněná, ale dokonce odsuzovaná.
Nebo se pletu? Opět se milerád nechám poučit, pokud je tu ještě další někdo takový.

Když pozoruju dění ve světě, lituju, že se tu neprosazují proudy reprezentované kapelami jako Low roar, The National, Lau, Spiro, Sam Lee, a další. Jako by byl pitomý kotlíkařský folk, pak dlouho nic a pak už jenom pitomý pop. Opět s několika výsostnými vyjímkami, tentokrát včetně několika "vousatých" interpretů. Jestli folk čeká další vrchol, bude to skrze ně.
MK   |213.195.200.xxx |02.05.2015 10:28:27
Já jsem si dal novoroční předsevzetí, že nebudu nic vysvětlovat a zdůvodňovat a musim si ho stále připomínat, protože jsem člověk slušnej a pedagogickej
Tak jen pár axiomů:
Poučování není o mě, ale o vás - je jen a jen na vás, co a jak si z mého textu vemete.
Tomáš Klus není cesta k folku,ale k popu. Je Pepou Melenem tohoto tisíciletí.
Zrovna dneska mi na FB přistál line up nějakýho festivalu, kde otevírají Žamboši. Tak to máme další kapelu. A mužu přidat i EpyDeMyii, Hromosvod. A další jména by se našla, ne že ne. No a zjistěte si, jak dlouho tyto formace existují.
Opravdu se z rockerů folkaři a countrysti nestávaj, ale nejsou jen rockeři.
Jan Klein   |198.90.66.xxx |02.05.2015 12:21:40
Dobrá, pokud jsou nějaké další kapely nastupující headlineři prestižních festivalů, tak je to jedině dobře.

Mám jeden docela zásadní poznatek. Občas jsem u toho, když se sejdou lidi zazpívat si a nejsou to vyloženě folkaři, jen prostě přirozeně tíhnou k tomu, co sea hrálo když jezdili třeba v létě na tábory. Generace od pětadvaceti nahoru chce hrát a zpívat směsku Nohavica, Žalman, Plíhal (resp. hratelný Plíhal), Klíč, Kryl, a taky nějakou Lucii, Chinasky, dvě tři písně od Divokýho Billa, Landu. Pak ještě několik hodně výběrových songů jako Sára od Trabandu, apod. Všechno to se dá hrát v hospodě s kytarou a přinejmenším pro mě to tak nějak zapadá do portfolia "tzv. folk a příbuzné žánry".
Generace do pětadvaceti přichází s tím, že by chtěli hrát hlavně Kluse. Tím víc čím jsou mladší. Po čase se jim zalíbí něco z toho výše uvedeného a Klus míří poklusem do zapomnění. Ale přišli původně kvůli němu.
Pravděpodobně jsou moje poznatky hodně výběrové, takže zřejmě neplatí obecně. Milerád si tu poslechnu poznatky ostatních ohledně toho, co hraje mládež, která chce zpívat u ohně/ v hodpodě / na chatě, apod.
Orlík  - Klus?   |212.111.31.xxx |14.05.2015 10:44:12
Jsou,,čistokrevně,,žánrový muzikanti a pak folkrockový,jazzrockový....no a Klus je folkpop,ne že není vůbec folk. Trochu mi tohle nepřijímání Klusa některými folkaři připomíná Portu z dřívějška,kde také cokoliv co trochu vybočovalo ze zažitého...však víme. Nevím,jsme prostě různí-já jsem např.duší folkař jak poleno,výrůstal jsem na Plíhalovi,Mertovi,Žalmanovi,Nohavicovi,Janouško vi,Nerez..atd. a nějak mi Klus vůbec nevadí,přestože jdu radši na fest.kde jsou Žamboši,EpyDeMye,Šany,Jarret,Kofe-Vlna,Marien atd,z těch teda mladších,protože tam kde většinou teď hraje Klus,tak bych šel jen kvůli němu,max.ještě můžu XindlaX. Vlastně kdyby zrovna oni dva přijeli na folkáče,tak bych byl maximálně spokojený,nepůlil bych se a žánr by ani počtem fan neskomíral a nestárnul,jak zmiňuje Jupp. Právě oni by byli tou cestou..si teda myslím,však i oba hráli na Zahradě,v Telči,Klus na Slunci ve Strážnici,v Náměšti na Osl.,apod.,...už mám dojem jezdí jen na Loděnici. Nevím,jestli je nezvem,nebo nechtějí....Folk žije-chválabohu,ale mohl by i víc.(a vím že je nás takového cítění dost-jen si klikněte na Bandzone,které společné fanoušky mají např.EpydeMye aj.,Klus je u většiny)
Orlík  - ,,y,,   |212.111.31.xxx |15.05.2015 08:24:23
Pardon za ty ,,y,,... nejprve jsem napsal,,muzikant,, pak to změnil na,,muzikanti,,a ty ypsilony v,,žánrový,,atd.už tam zůstaly
Jan Klein   |83.240.124.xxx |15.05.2015 13:54:44
S tím Xindlem - pamatuju si na jeho vystoupení vystoupení na předposlední Zahradě. Ze strany Xindla to bylo profesionální vystoupení v bojových podmínkách. Hned od začátku totiž začala asi třetina obecenstva v amfiteátru pískat, bučet a křičet, že ho tam nechcou. Pro mě to bylo velké rozčarování - nikdo přece ty lidi nenutil aby tam na to vystoupení zůstávali. Bylo to dost hrozné.
Orlík   |212.111.31.xxx |15.05.2015 19:07:54
Já Xindla pamatuju na Zahradě na té menší scéně nad strání amfíku za občerst.stánky a byl jsem unešený. Vystupoval sám s kytarou a my si vytleskávali přídavky,které i dal. Žádné negativní reakce,naopak. Možná proto,že si jej na té menší scéně našli ti,kteří chtěli.Dnes už by Ondra i Tomáš zaplnili každý fesťák k prasknutí a nevěřím,že by jejich skalní,alespoň velká část,nepřijali Kofeho s Vlnou,Montyho,EpydeMyi,Žambochy,Jananas,Helana,ap od.-naopak by se řady fan.zmiňovaných rozšířily. Samozřejmě by se s nimi proměňovalo-a hlavně OMLÁDLO publikum na folkáčích. Od obou jsem slyšel,že mají folkové publikum rádi,že je hodně vnímavé a tolerantní. Tak nevím co za,,znalce,,na Ondru pískalo.Toma jsem zase zažil v Náměšti n.Osl.na Folkovkách společně s Hradišťanem,a byl to neskutečný zážitek-i pro samotného Pavlicu aspol.a Toma s Jirkou jakbysmet,jak jsem pozoroval.Bez těch populárnějších muzikantů,kteří se k folku hlásí,se z menšinového folkového rybníčku stane časem pidimenšinový,kde bude zhruba tolik obecenstva,jako vystupujících
Honza Plšek  - folk dnes   |109.81.211.xxx |11.05.2015 08:32:49
Jako pravidelný zvukař brněského Open Mic a Festivalu ve středu mohu říct, že na naší akustické scéně je nepřeberné množství talentů a mnohdy i hotových umělců a sklízí ad hoc nemalé aplauzy. Zpěvných songů by se našlo také dost. Žamboši či Jiří Smrž zde také hráli a nijak zvlášť nevyčnívali. Hrála zde také předskokanka Tomáše Kluse a Chinaski a vůbec nevyčnívala. Proč ta nová jména nejsou v širším povědomí, to opravdu netuším. Prostě asi nejsou v módě (stejně jako fůra jiné kvalitní muziky).
Jana Štěpánková   |213.192.60.xxx |11.05.2015 21:28:30
Souhlasím. I v Hradci Králové na Písničkářích na niti každý měsíc žasneme, kolik výborných muzikantů mezi námi je, o kterých se ale bohužel nikde nepíše a kteří nejsou vidět na velkých scénách.
Václav Špaček  - Internet změnil svět :-)   |Registered |01.09.2015 02:12:01
Jako nováček a pouhý amatér, bych asi neměl reagovat ale je to zvyk ze sociálních sítí, osobně si myslím, že je to předně o propagaci folku předně na internetu.
Dne je spousta lidí pohodlných (naštěstí ne zase tolik)
právě díky tomu internetu, který je často horší než herní
automaty - pro hodně lidí je to již závislost a než někam
jít, raději si pouští to své doma na displeji.
Sám prosedím u notebooku klidně 10 hodin denně, co
není dnes na You Tube a na Facebooku skoro jakoby nebylo.
Ovšem právě na tom Y.T. je toho drtivá většina
nelegálně a "čističky" tam ruší tyhle profily nadšenců
a písničky mizí.
Tím ale mizí i ta propagace těch písniček a lidi si
prostě kliknou na něco jiného, co tam je, tak si myslím, že čelit tomu ilegálnímu náporu nahlašováním (mám dojem,
že OSA vloni zlikvidovala přes stovku písniček Kryla a čtyři části velmi raritního koncertu ze 60 roků v perfektní kvalitě) je medvědí služba.
Co třeba kdyby naši folkaři měli své originální profily/kanály na You Tube ?
O tom to dnes je, mít profil úplně všude kde to žije a lidé by raději navštěvovali originální profil než ten
nelegální. Možná blbě kecám, prostě tlačit ještě více na propagaci folku přes internet ale nějak nově, ne se zařadit do většinové klasiky, jen je to můj osobní názor a taky jsem moc ukecanej

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."